2012/09/26

Hogyan látom a wwwilágot?

Valami ilyesmit láthatott Grimpix,
egereld meg a képet.
(szimuláció)
A minap szórakozottságból Grimpix nem a hagyományos képnézegetőben lapozgatott a Retyezátos képek között, mikor hirtelen felrikkantott:
- Te majom, megint elfelejtetted a blogos képeket sRGB-be konvertálni!!!

Az történt ugyanis, hogy az istenadta képnézegető képtelen volt lekezelni az aRGB képeket, és sRGB módra jelenítette meg azokat. Hirtelen nagyon megijedtem, hiszen évek óta aRGB-be mentem a képeket és a naplóba se konvertálom azokat, vajon mások mindig ilyen fakónak látják a képeimet? És ez eddig hogy nem tűnt fel? Egyáltalán weben hogyan viselkednek az aRGB képeim?

Gyors kutatómunka következett, egymás után dobáltam be a Chrome ablakába az aRGB, sRGB illetve az untaggedRGB fileokat és megdöbbenésemre egyedül az sRGB mutatta magát teljes szaturált színeiben. Viszont az IExplorer és Mozzilla színhelyesen mutatja az aRGB képeket is*.

El is kezdtem ezt a bejegyzést, hogy mást is figyelmeztessek, hanem amikor a rollover képeket feltöltöttem, semmilyen különbséget nem észleltem az aRGB és sRGB között. Hogy mivan? A Picassa mutatja a különbséget. Bloggerben viszont minden OK.

S bár az interneten nem találtam erre vonatkozóan semmit, az a gyanúm, hogy a blogger színmenedzseli a képeket. Kivéve, ha semmilyen profil nincs hozzárendelve, ugyanis ilyenkor úgy illik, hogy sRGB-nek tekintse. Lássuk, látsz különbséget az alábbi két kép között?


A baloldali profiltalan (untagged), a jobboldali pedig aRGB.
Várhatóan csak a baloldali fakó, mivel a jobboldalit leápolja a blogger színkezelője.

* Itt tesztelheted, melyik böngésződ mit bír el a  teszt1, teszt2.


12 megjegyzés:

  1. Igen, már tudtuk, hogy a blogger menedzseli a képeket és nemcsak a színmódot illetően :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hanem? Miről maradtam még le? Szóljatok, még mire számítsak a bloggertől?

      Törlés
  2. "Akár Adobe RGB-ben, akár ProPhoto RGB-ben dolgozunk, nem szakadhatunk el teljesen az sRGB-től. Ha weben szeretnénk megjeleníteni a képeket, akkor azokat át kell konvertálni a már említett Convert to Profile funkcióval sRGB-re, és csak ezután nyúljunk a Save for Web & Devices funkcióhoz. A színprofil nélküli képeket a webböngészők az adott számítógép alapértelmezett monitorprofilja szerint jelenítik meg, ami kisebb eltéréseket okozhat. Célszerű tehát a Save for Web & Devices párbeszédpanelen az ICC profiles opciót bekapcsolni. Vannak webböngészők, amelyek boldogulnak a JPEG-képek beágyazott színprofiljaival, ezek ilyenkor a beágyazott sRGB profil szerint értelmezik a képet. Az Adobe RGB-vel is boldogulnának, de mégsem célszerű ezt használni, mert az Adobe RGB nagyon eltér a szokásos monitorprofiloktól. Ha olyan böngészővel nézzük az oldalt, ami nem kezeli a színprofilokat, akkor az Adobe RGB-képek lehetetlenül fakónak tűnnek. Tehát web = sRGB."


    A teljes cikk: http://www.fotovilag.hu/cikk/55/?str=1

    VálaszTörlés
  3. Hejj, azóta mi minden változott. Csak a Chrome nem :) bár a Chrome a cikk után startolt szeptemberben. Erről az jut eszembe, mikor a Bill Gates előadta a 640 kilobyteos elméletét a nyolcvanas években :) Ezért is jó naplózni, négy év múlva kacagunk majd az Utazásokon is. De persze nyugodtan lehet már most is kacagni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hogy változott azt nem kétlem, viszont nem eleget és nem egységesen. Ha a netes megjelnítést vesszük alapul, akkor még mindig az sRGB az ajánlott. Szerintem az átlag ember igényét 100%-ban lefedi :) Azért érdemes még időt fordítanom a témára azt hiszem... Kevesebb kellemetlen meglepetés ér majd a laborban :))

      Törlés
    2. Az tutti, hogy lefedi, mert a sok Nagymester neten látott képei (csak példaként: http://www.mountainlight.com/gallery.html) mind bőven beleférnek az sRGB-be. Pedig ezekben aztán vannak színek dögivel. Igazából a téma úgy jött, hogy a középszürkét vadásztam (lesz később a naplóban) és előjött (a gamma miatt), hogy a színterekben mennyire eltérnek. S akkor már ha belemásztam ismét (nekem ez olyan téma amit csak akkor értek, ha foglalkozok vele, utána elfelejtem), érdemes felülbírálnom a munkafolyamatomat, hátha változott valami.

      Törlés
  4. Én voltam az egyik aki a szavazásnál a 3. pontra szavazott. Az ilyen dolgokat nem bonyolítom agyon, ami be van állítva alapértéknek a gépben és a képfeldolgozó programjaimban azt használom. Egyébként azt olvastam az aRGB-ről, hogy ha komolyabb utófeldolgozást akarunk a képeken végrehajtani akkor az a jó. Tehát nem elég, hogy raw-ban fotózok, még aRGB-t is kellene használjak?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem lőném le a későbbi posztok poénját, nem is tudnék jó választ adni. Az aRGB, sőt a ProPhoto az jó dolog, de iszonyú széles színterek, főleg az utóbbi ki is lóg rendesen még a "valaha is egyáltalán látható" színek közül. Ezért 8 biten abszolute nem ajánlott, talán még az aRGB-nek is rezeg a léc (30-40%-al szélesebb színtér mint a sRGB). 16 biten már más a helyzet. Egy időben kacérkodtam a dologgal, de ahhoz, hogy érdemes legyen, nem ártana alkotni "arra érdemes fotókat" is. Nem hiszem, hogy számunkra lenne különösebb jelentősége a technológiai önkielégítést leszámítva :)
      Ezt a naplóban körül fogom járni, s még diskurálhatunk róla, hátha bennem is letisztul egy hatékonyabb munkafolyamat, mert voltaképpen nálunk ez is szempont, hogy mekkora tárhely és mennyi a kidolgozási idő.
      Mindenesetre, ha a fontosabb RAW-jaidat megőrzöd, akkor nagyot nem veszíthetsz. Ez legyen a legfontosabb :)

      Törlés
    2. Rendben a fontosabb képeim mind megvannak raw-ban. Sőt eddig majdnem minden raw-ban van, mert untam vagy elfelejtettem egy egy rendezvény, családi kirándulás vagy esemény előtt jpg-be átállítani. Ezen túl másképp csinálom, mert a D7000-be már két kártyát lehet tenni, egyikre a raw másikra a jpg kerül és gépre másoláskor azt másolom fel amelyik kell. A jpg képekkel sok helyet tudok megspórolni a gép vinyóján, külső vinyón és dvd-n is.

      Törlés
    3. Aszta hé, a tudományosság mellett elsíklottunk egy fontos részlet mellett. Van D7000-ed??? :))) Királyság van!!!

      Törlés
    4. Igen szűk két hete, és valóban királyság van!:-)

      Törlés
    5. Van rajta AF fine tune. Lemegyek hídba... muszáj lesz tesztelned :)

      Törlés