2012/11/16

Raynox makroszkopikus leképezés


D5000 + 18-55 VR kitobjektív (55mm - végtelen) + RAYNOX M-250 nagyításának kiszámítása monitor segítségével.
Adatok: 
D5000  lapkamérete: 23,6mm - 4288px *
1px = 0,0055mm (most a Bayert felejtsük el)
LG panelmérete: 453mm - 1680px
1px = 0,269mm

Egy lefotózott monitorpixel 18,4 monitorpixelen jeleníthető meg (azért törtszám, mert a pontosabb mérés érdekében 10 pixel méretéből osztottuk vissza, így a mérési hiba tizedére csökkenthető)

Tehát monitoron 18,4 X nagyítást kapunk. A valóságban a leképezés aránya jóval kisebb. A CMOS 18,4 pixelének mérete: 18,4 * 0,0055 = 0,101mm. Tehát egy 0,269mm méretű objektum 0,101mm lesz az érzékelőn. Hát ez minden, csak nem nagyítás. De ha ezt a képet papírra nyomtatjuk 254 dpi-vel, akkor 19 pixel 1,9 milliméteres lesz. 1,9mm  / 0,269mm = 7 X nagyítás. Ez olyan, mintha egy három milliméteres hangya a képen 2 centis lenne. Na ez már valami.

Folytatása következik...

* közben kiderült, hogy inkább 4310px, vagy esetleg még több

4 megjegyzés:

  1. Hát ez olyan 1/2,66-os nagyítás körüli ami nem igazi makró, hisz az igazi makró az az 1/1-es nagyításnál kezdődik. Papírra persze lehet nagyítani minőségromlás árán. Azért szép közelképeket lehet készíteni a Raynoxal minden esetre.
    Sok lehetőség van makrózásra pl. kompakt+szembefordított 50mm-es obi, igazi makróobi(ezek csak azok amelyeket én is próbáltam) stb. A legnagyobb probléma a gép bemozdulásának kiküszöbölése, vagy ha izeg mozog a téma. Aprólékos munka, sok türelem kell hozzá. Én egyszer próbáltam igazi makrót készíteni egy légy szeméről, hát ne tudd meg mit szenvedtem vele: kivégezni a legyet, eltávolítani a szemét, köréje építeni a kompakt pana tz8-ast szembefordított 50mm-es obival, mindezt persze úgy, hogy a gépet nem fogtam expó közben, hanem időzített expókat készítettem. Az eredményt megnézheted a blogomban: http://www.kozmaerzsebet.blogspot.ro/2011/04/meg-egy-talalos-kerdes.html#comment-form Ez nagyobb az 1/1-es nagyításnál, de nem tudom pontosan mennyivel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Érdekelne, hogy ez a szem pontosan mekkora is volt. És miért pont egy 50-es objektív? Még a 200-as obit is nagyon vignettálja. Mondjuk legalább nagyít is. Hétfőn feltolok egy harmonikás, 50mm-es posztot, az kicsivel több mint 3X.

      Törlés
    2. Hát mittudomén mekkora egy légy szeme, talán 1mm...átlagos méretű légy volt nem valami nagy húslégy. Azért pont egy 50mm-es obival próbáltam, mert azt elég jól tudtam pászítani a pana tz8 obijához minden segédeszköz nélkül és egyszerű, kis méretű obi.

      Törlés
    3. és még annyit, hogy nem csak a szemet távolítottam el mert az túl kicsi volt, hanem fejjel együtt.

      Törlés