Oldalságok

2012 máj. 31

Arányeső hulljon reád

Azért is szeretjük az internetet, mert itt minden kiderül, sőt annak az ellenkezője is, hogyha kicsit türelmesek vagyunk. Hát így kellett megtudnom, a blenditák cikkéből, hogy a harmadolás az csak egy durva becslés az aranymetszésre. Hardcore képszerkesztők jobb ha elolvassák a wiki szócikkét is a FI számra. A definíció helyett:
{a+b \over a} = {a \over b}
Egy kép többet ér ezer szónál...
Ha van egy ilyen rajzod, rádobhatod bármilyen képre,
torzíthatod, s meglátod hogyan érdemes vágni.
Van egy ennél elegánsabb megoldás is. PhiMatrix 14 napos próbaidős alkalmazás. Kb. ennyi idő elég is játszani vele.

Lejárt a PhiMatrix  próbaideje Grimpixnél.
Scott Kelby, fotóskönyvében viszont egy sokkal egyszerűbb módszert  ismertet. Semmi matematikai hókusz-pókusz transzcendens Fi számokkal, egyszerű harmadolás egy keret segítségével.

Akinek ez a képernyőkép nem elég, az meg sem érdemli ezt a módszert :)
Néhány fotón, melyről úgy gondoltam, nyomokban némi képszerkesztési bravúrt rejteget, kipróbáltam az aranymetszést. Az eredmény valami ilyesmi. Van ahol meglepően talál, van ahol meglepően nem. Hiába, ez már nem tökéletes matematika, hanem tökéletlen fotók. És az egész kicsit szubjektív, mert annyi vonalat húzhatunk be, hogy a végén valamelyik biztosan illeszkedni fog a kívánt képelemre.

 



2012 máj. 29

Íme az emberek...

 "A magyarok! Az egymást pusztító, pártoskodó, gyűlölködő, szanaszét szakadt, szerencsétlen magyarok, ez a fájdalmasan tragikus sorsú nép, az elveszett haza kísértetei! Lehet rájuk számítani?" (Küzdelem a halállal)
Papkert - 2012. május 26.
Papkert - 2012. május 26.

2012 máj. 25

Papíripari apertúra

A háttérben (többnyire elméleti síkon), zajló kamerafejlesztési program elérkezett a blende fejezethez (ez egy konzerv-bejegyzés, van úgy egy-két hónapos).

Persze ami még nincs az interneten, olyan nem is létezik, ennek megfelelően találtam ezt az oldalt. Persze ők pénzért kínálják, szerintem meg az információ szabad akar lenni, ezért a képek alapján pofátlanul lemásoltam a szerkezetet.  Gondoltam ezt esetleg sörös dobozból még meg is lehet építeni. De a 3,8cm hasznos nyílás a 9,6cm széles szerkezethez, nem kimondottan gazdaságos.


Inkább majd ezzel kezdünk valamit - Helios 55/2,8 blendeszerkezet. Kis fűrészeléssel használható alkatrész válik majd belőle.

2012 máj. 23

Hamis az infra

Nem arról van szó, hogy infrázni nagyon huncut dolog, hanem, hogy Csaba Mester lába nyomán kipróbálom a látható spektrumból kisaccolni az infra világot. Az alapkép nagyjából inframentes, tehát csak imitáljuk a dolgot.
Az itt használt módszer lényege, hogy a Vörös csatorna marad változatlan, a Zöld csatorna lesz 200% és hogy az összeg megmaradjon, a Kék csatornát teljesen lehúzzuk (-100%). Tetszés szerint fűszerezhető színekkel (pl. az eredeti kép Multiply összhatásmódjával). Az eredmény kétségtelenül pszichedelikus, viszont annál zajosabb.  Bár a kék csatorna módosítása sötétíti az eget, a zöldé pedig kivilágosítja a növényzetet, az a gyanúm, ez a módszer nem minden fotónál fogja adni az infra-érzést.


2012 máj. 18

Mese melyben Grimpix vízzé változtatja a bort és nemcsak...

Szép vörös este volt, s a nyitott ablakon beszűrődött a város halkuló zaja. Borozgattunk s mint rendesen, Grimpix mesélt...
- Írjad amit most mondok... - kérte - Harmadnapján már annak, hogy egy csúnya csőtörés miatt elvették a vizet a negyedben, s a blokkfelelős felesége imigyen szólt Grimpixhez: "Nincs vizünk, még a hároméves Julika is szilvapálinkával mosott fogat tegnap este...", Grimpix unottan órájára nézett, majd azt kérdezte: "Mi közöm nekem ehhez asszony? Még nem jött el az én órám." A blokkfelelős neje akkor azt mondta a lakószövetség elnökének: "Tegyétek amit mond!" Volt ott hat fürdőkád, a székelyek tisztulására, s mikor a Nap leszállni készült vörös fényében, Grimpix fotóstáskájába nyúlt és azt mondta nekik: "Töltsétek meg a kádakat a  Béla bá tavalyi guggolós vörösborával. Színültig töltsétek őket." S  mikor a Nap utolsó vörös sugara vetült a fürdőszoba falára, azt mondta nekik: "Most merítsetek és vigyetek belőle a blokkfelelősnek. 
Amint az megízlelte a vízzé vált bort, mivel nem tudta honnan való, odahívta a lakószövetség elnökét és azt mondta neki. "Minden ember vizet ad a lakóknak és miután az elfogyott, csak akkor engedi, hogy  sörbe szórják a kakaót a gyerekeknek, vagy borral főzzék meg teájukat. Te mindeddig tartogattad a vizet?!"
- Na. Ezt írd meg abban a Naplóban az én dicsőségemre... - pisolygott Pixi és letette a nagy infraszűrőt amivel eddig babrált.
Gyanakodva méregettem, mert volt abban amit mondott valami nagyon ismerős...
- De Grimpix, ezt ki hiszi el nekünk? Mindenki tudni fogja, hogy infraszűrővel csináltad. Hiszen a bor átlátszó infrában, ezt tán még a hároméves Julika is tudja. S csak azért nem vették észre, mert addigra már mindenki mattra itta magát - mondtam.
- Gondolod? - kérdezte Pixi megbántva.  Én meg  bosszúsan, hogy így rászedett a történettel, s hogy tisztuljon a fejem, nagy pohár kólát töltöttem magamnak. S hát ahogy felemeltem a poharat, elakadt a lélegzetem is, a kólán keresztül, a pohár fenekén át, víztisztán kivehető volt Grimpix huncut vigyora.

2012 máj. 17

Hogyan csináljuk vissza az infrásított gépet.

Halványkék szűrő - fullspektrum - vörös szűrő
Egy véglegesen meginfrásított gép, mint amilyen a Pixi F828-as gépe, azzal a kihívással néz szembe, hogy nem tud normális képet készíteni, hiszen immár az IR spektrumban is lát. Egy HotMirror szűrő, amit az objektív elé lehetne tenni, pedig nagyon drága portéka. Megoldásként régóta munkanélküliként tengődő kék szűrőinket érdemes bevetni, kombinálva a fehéregyensúly megfelelő beállításával.


Elsőnek a régi Zenit puskatele készletéből származó haloványkéket mutattam meg az objektívnek. Sajnos semmit sem ír rajta, tehát nem tudni mennyire milyen. Mint a képeken látható, halványkék szűrővel napsütésben, minimális utómunkával (Auto Levels), nagyon jól megközelíthetjük a megszokott színegyensúlyt. Van a fotón kék, zöld és sárga színünk is. Nem így a kínaitól vásárolt, jóval sötétebb Cokin utánzatom. Szinte mintha nem is lenne az objektív előtt. Hiába, orosz kontra kínai minőség 1:0.
 







Természetesen lehetetlen ezzekel a módszerekkel tökéletesen kiszűrni az IR sugárzást, mert ezek a szűrők nem erre a célra készültek, viszont nem kerülnek pénzbe, mivel minden fotós kacatosában ingyen hányódnak.

Akinek nem világos, miért lehet fontos, hogy egy infrásított gép adott esetben ne lásson infrában, az kövesse az Infra Napokat, mert később kiderül majd :)

2012 máj. 15

A világ legeslegjobb fényképezőgépe...

http://designrfix.com/freebies/android-wallpaper
... igen, immár az enyém. Ha elég sznob vagy, akkor most azt gondolod, bankot raboltam és platinából készült Leicat vettem, vagy ha elég kocka, akkor azt, hogy valami fullframes csoda, milliós optikával. Pedig nem. A nagyok megmondták: A világ legeslegjobb fényképezőgépe igenis az, amelyik éppen nálam van. Mindig. Vagyis egy ilyen izé, nyomi, bocs, tapi okostelefon... Remélem ő is halhatatlan lesz... ó a gyönyörű android...

Nos azt javaslom, aki eddig nem tette, most dobja ki DSLR gépét és szerezzen egy ilyen kedves zöld robotot, mert ez a jövő. Úgy értem már jelen a jövő. Érted...

És az már teljesen mindegy, hogy mit teszel rá, Hipstamaticot, Instagramot, vagy Camera Awesomot. Ne törődj, ha a kegyetlen világ ujjal mutogat, hogy nini egy szájber-retrográfus. Hiszen nem a gép, hanem az ember mögötte a fontos. Csak nyomjad a gombot tövig, mert az élet, igen-igen rövid.

Néhány név amire rákeresnék a helyedben:  Teru Kuwayama,  Rita Leistner, Omar Mullick, Gárdi Balázs. És sokan mások...

2012 máj. 14

Színes infrázás - első tapasztalatok

Felhívom a Nagyérdemű figyelmét, hogy az Amateur Photographer 2012.05.12 egy dedikált infra szám.

Az tiszta sor, hogy minden kamera másképpen viselkedik, hogyha megpiszkálják. Ha hozzávesszük, hogy az általam használt szűrők minősége is minimum kérdéses, belátható, hogy elég nehéz ahhoz hasonló eredményeket elérni, mint például a Life Pixel. Ők sokféle infraszűrőzési módot kínálnak, és a minap ötlött eszembe, hogy elfekvő mezei vörös szűrőimmel is érdemes lenne egy próbát tenni.

A Cockin utánzat (itt balra) nem vált be, murok (sárgarépa) színével mint látszik, lapos, egyszínű, jellegtelen lesz a kép, alig különbözik a fullspektrumtól. 
Felül WB nélkül.
Alul WB a zöld levelekre

A másik viszont, egy régi Zenit puskatele tartozéka, hatalmas meglepetésekkel szolgált. Saccra, úgy 600-650 nanométer közötti lehet, átlátszó de nagyon vörös, s szerintem ez a Life Pixel Enhanced Color legjobb házi megfelelője.

A jobboldali képekből kiderül, miért nagyon fontos a színes infránál a megfelelő fehéregyensúly beállítása, ha már egyszer unjuk a RAW-ot. Az itt látható példáknál a Life Pixel által javasolt fehéregyensúlyt állítottam, vagyis a zöld levelekre mértem. A többi infraszűrővel ellentétben, a vörös szűrővel elfogadta a gép a saját WB-t. Jobbra látszik az eredmény.

Tökéletesen (és sokkal jobban mint egy 680-as szűrővel) különválik a két nagy színtartomány, vagyis az ég kékje bíborban illetve a levelek zöldje kékben. Ezzel már lehet kezdeni valamit az utómunkánál.

Kétféle színes utómunka koncepciót osztok meg a következőkben, az egyik az interneten elterjedt csatornacserés-módszer, a másikat Csaba barátom egy kijelentése ihlette, miszerint ezeknek az infráknak olyan a színe, mintha negatívban lennének. Hát akkor miért is ne lehetnének?!
A felső Fullspektrum, jobbra az ebből korrigált változat.
Alul balról: Fullspektrum+Red Filter+WB a leveleken, Inverz-módszer, Csatornacsere-módszer
Csatorna csere:
1. A kép fölé egy csatornakeverő (Chanel Mixer) réteg kerül. Ezen a Piros és a Kék csatornákat megcseréljük.
2. Következik egy Görbék (Curves) réteg, mely elmélyíti a két színtartomány kontrasztját.
3. Egy Színek/Telítettség (Hue/Saturation) réteggel pipettával külön kijelölve, a két színtartomány teljesen eltávolítható egymástól, illetve tetszés szerinti színeket állíthatunk be, ennek azonban a zaj szab korlátot.

Inverz-módszer:
1. A kép fölé egy Görbék (Curves) kerül, az Auto curves beállítás általában megfelelő.  Ezzel a lapos alapkép színtartományai szétválnak a következő lépéshez.
2. Egy Negatív (Inverz) réteg kerül erre, aminek az összhatásmódja legyen Színek (Color). Ezzel voltaképpen a kép színeit negatívba  tettük, anélkül, hogy a luminancia is átfordult volna. 
3. A nagyjából kialakult színeket egy Színegyensúly (Color Balance) réteggel lehet helyrerugdosni.

A módszerek a kék ég kialakítását célozzák, emellett finoman utalnak a Kodak Infrafilm vörös növényvilágára. Természetesen ez csak egy lehetőség a végtelen közül, hogy a számunkra színtelen infrát valamiképpen interpretáljuk a látható tartományban. Vagyis egy infrában visszaverő levél lehet vörös, de akár kék is, hiszen nincs egy szín-etalon ami kimondaná milyennek kellene látni az infrát. Ugye a rádióhullámról, se a röntgenről nem kérdezi senki, hogy milyen színű. A konkrét beállítási értékek képenként változnak, ezért nem is írtam le, de ha valakit jobban érdekel, a megjegyzések rovatban folytathatjuk. Nehéz kijelenteni, melyik módszer jobb, mert ugyanazt a hatást sokféleképpen elérhetjük. Ha letisztul a folyamat és lesz rá igény, nem kizárt, hogy összedobok egy Actiont is.
Balra fenn, Fullspektrum + Red Filter, WB a levelekre.
Jobbra egyszerű FF konverzió
Egyelőre még keresem az adott technika lehetőségeit, és a gépnek is megfelelő kifejezésmódot. A legizgalmasabb az, hogy minden infrásított gép és szűrőgyűjtemény egyedi. Saját érzékenységgel, különleges képi jelleggel bír. A neten csak irányelveket, de semmiképpen sem konkrét útmutatókat találni hozzájuk.

Ugyanakkor rengeteg anyag van az interneten amely ha nem is közvetlenül, de mindenképpen segítségül szolgálhat, átlátni ezeket rengeteg idő kell, nem bánom, ha akár itt is belinkelitek a kedvenc infra-oldalaitokat.

2012 máj. 12

Grimpix egy éves

Nos, Grimpix lassan egy esztendős. A kép ennél jóval régebbi, a cukorfalat bohócnak álcázott orákulum 2004-ben, lufiból jósolta meg Grimpix eljövetelét. A glóriát valamiért nem tette föl a derék bohóc, de a szívét Grimpix is kívül hordja, mint minden magára valamit is adó szent.
 Hogy kusza legyen a képzavar, Grimpix avatárja is egy esztendős ezen a színezett, 34 esztendős képen. Vigyázz, esze semmi, fogd meg jól, mert még belematat a lángba a lüke...

2012 máj. 11

Régi képeslap - Infra Kováts-fotó

Régi képeslapok között találtam ezt a Kováts István nevével jelzettet. Nincs is rajta semmi különös leszámítva, hogy a használt nyersanyag erősen infra-érzékeny. Szóval jöhetnek a megfejtések és tippek, milyen nyersanyagot használt a Mester, és körülbelül mikor készülhetett a felvétel.
 Ez meg itt az infrásított Sony remeke. 720nm-es szűrővel készült, Grimpix műhelyében.

2012 máj. 9

"... Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan"

"Jól csak Infrában lát az ember..." - mondta a róka az immár klasszikus kijelentésben, de mint tudjuk, a róka egy sunyi és (infra)vörös állat, tehát sarkított a fenti igazság. Ugyanis UV-ban is van élet, de arról később, majd ha a kék elefánt is hasonló mély mondatot gurít...

Megjött a tavasz, és megjöttek Kínából az infra szűrőim is. Íme az infrásított Sony, fehéregyensúly egyenként bemérve (bár nem sikerült neki), mindenféle átalakítás nélkül, ahogy a gépből kikerült.
Fentről lefele és balról jobbra:
fullspektrum, IR680nm, IR720nm, IR950nm
Hogy a szűrőknek pontosan milyen a karakterisztikája, nem firtatnám. Biztos olyan... kínai. Mindenesetre a névleges értékeket nagyjából a spektroszkóp is alátámasztja. Mint látszik 720nm fölött a képek teljesen monokrómak.
Színeket csak szűrő nélkül illetve a 680nm-es szűrővel kapunk.
Ebből aztán bármi szűrhető. És annak az ellenkezője is.

2012 máj. 7

Nálatok laknak e állatok?

Kezdjük egy muzsikával. Ne is menjünk addig tovább, amíg nem érzed a swinget, amit Kaláka kapott születésnapjára Jazz Quartettől. Na... és nálatok?



 


Nálatok,
laknak e kedves állatok,
plüssből, pléhből, fából,
gumiból, kerámiából...

Nálatok, másznak e tetőre vörös kiskakasok,
s rikoltják e büszkén,
hogy add vissza az ellopott lejemet,
vagy kitépem a (ká)beledet...
Nálatok, lakik e...





...oroszlán, ki sohasem poroszkál,
mert feneke le lett szegezve
s örök lakhelye egy oszlop teteje?



Nálatok,
lesnek e sarkon rátok, teknősök
gondolván ők is mesehősök?










Kertetek tetején bőg e szarvas?
no, nem igazi,
hanem csak egy rozsdás ócska havas,
pléh, vagy hitvány szar vas...







 



ajtótok előtt lesnek e rátok
frakkos pingvinek,
ha zimankó van és kint hideg?










S készül e fogyókúrád elleni ármány
ha béget ablakodban egy fincsi csoki-bárány?
















s ha néha fejem lehajtom,
kérdi e mi bajom,
egy mókás plüssmajom?

2012 máj. 4

Ha zajt akartok...

 Grimpix éppen azon tűnődik, hogy ideje lenne beszerezni
egy rendes középszürke kartont... Olyan középszürkét amilyenről
még lesz szó
A fotó listán hívták fel a figyelmemet erre a különös videóra. A Canon, mozgókép rögzítése során, a változtatott ISO értékekre meglepő  eredményt dobott. Tudom nincs közöttetek egyetlen Canonos sem (mert hetek óta senki sem akarja megvásárolni a Canonos vakukioldó kábelemet, amit viccből küldött a kínai), de azért kíváncsi lennék a véleményetekre.
Ken Rockwell nem véletlenül nevezi measurebation szindrómának azt, amikor ész nélkül méricskélünk mindenféle paramétert, menten nekiszöktem measurebálni melynek hasonló párját  ajánlom mindenkinek.  A Nikon D5000 is tud HD videót, de nem sikerült még csak hasonló eredményt sem elérni. Nálam szépen, folyamatosan nő a zaj az ISO növekedésével vállvetve. Úgy látszik más is rákapott a méregetésre, mert ebben a posztban azt firtatják, hogy ez a jelenség az álló képekre nem is igaz. Persze az internet és asszonybeszéd között van némi analógia, ezért ímé az én tesztsorozatom:
Teljes méretben sasoljad. Butított jpg, de így is értékelhető.
1/3 ISO értékekkel nő az "érzékenység"

Úgy tűnik rokonok vagyunk Ken Rockwell úrral.:) Ken Rockwell szerint nem nagyon lehet - és nem is érdemes - zajt mérni, szerinte inkább szemre jó megállapítani a frankót. Kikacagja azt aki a teszteket nézi (static image quality), és nem a képet (dynamic image quality). Grimpix meg kikacagja Ken Rockwellt, mert hiába prédikál vizet, ő is ugyanúgy méricskél, mint más. Mert méricskélni muszáj. És méricskélni jó.

2012 máj. 2

Vigyázz, ISO1600-on van a gépem és nem félek használni

Az Amaterur Photographer czikke. Mellette egy másik czikk is található,
együtt talán könnyebb megérteni.
Nos kezdetben volt a hit, hogy minél alacsonyabb ISO-t használunk, annál jobb nekünk. Azután persze kiderült az, hogy ez nem igaz.  Duzzogtam is, hogy szürke szűrőt kell vennem a Nikonra (ISO200 a natív) ha vízesést akarok fotózni.
Nos, a minap szörfölés közben, újfent arcomba fröcskölt a hideg víz.  Az Amateur Photographer (február 4.) számában, egy alacsony fényviszonyok közötti fotózást tárgyaló czikkben, azt firtatták, melyik ISO a legédesebb (ISO sweet spot).  Hogy mivan? Először a Mikulás, aztán az Angyal? És most azt mondják, hogy az ISO1600 a nyerő? Egy teljes hétvégémbe került a czikk megemésztése. Konkrétan az ISO sweet spot kifejezés, amivel először találkoztam és remélem utoljára. A czikkben említett módszert (amivel az  ISO sweet spot megtalálható), a netes fórumok is csak kóstolgatják, érdemes elolvasni és értelmezni.

Szerintem arról szól a dolog, hogy gyenge fényben, amikor döntenünk kell, hogy ISO-t növelünk e vagy utómunkával világosítjuk ki a képet (az alap ISO-ról),  akkor tudván az ISO sweet spotunkat, egyből rányúlhatunk.

A teszt során, adott idő és rekesz mellett, a legnagyobb ISO-val mérve a fényt, sorozatot készítenek. Lépésenként csökkentve az ISO-t - a többi paramétert változatlanul hagyva - egyre jobban alulexponálják a képeket. Ezután minden egyes képet utómunkával a helyes fényességre kompenzálnak. Ha mondjuk ISO6400-ról indulnak, akkor pl. egy ISO100-at már +6 fényértékre kell emelni, hogy ugyanolyan fényes legyen mint az első, amit ISO6400-al készítettek. Ahogyan csökken az ISO, az egyre nagyobb kompenzáció miatt, növekedni kezd a zaj. Na, ebben a sorozatban azt az ISO értéket vadásszák, ahonnan ugrásszerűen romlani kezd a képminőség. És pont ott van az ISO sweet spot. Ha például ISO1600-ig alig romlik a kép, de ISO400-tól lefele rohamosan zajosodik, színtelenedik, laposodik stb., akkor gyenge fényviszonyok között érdemesebb ISO800-at alkalmazni semmint ISO200-ról utómunkával felhozni a fényerősséget.
A képet 50%-al csökkentettem a méret miatt, de így is jól látszik, hogy ISO1600 és ISO400 között érdemes keresni.
Nos, én nem tudom eldönteni. Talán az ISO1600
Mindennek nem látom az értelmét, egyetlen esetet kivéve. Ha egy sötét sikátorban megtámadnak, nincs állványunk és a reciprok szabály szerinti leghosszabb idő sem kezd elég lenni arra, hogy elfussunk, na akkor, esetleg ... De akkor is a masszív  állvány a legjobb védelem :)

 Valakinek más meglátása?