2017. okt. 17.

JPEG összefoglaló 7

A minap abbahagyott gondolatsort folytatjuk.

4. Melyik a jobb, vagy ugyanolyan a Save as 12-es szint és a Save for Web 100%? Ez se egy érvényes kérdés, mert aki ennyire szőrszálhasogató, az mentsen TIFF-et LZW tömörítéssel, az Isten szerelmére. De nem egyformák. A JPEGSnoop szerint 3 század százalék eltérés van a kettő között. Borzi. Tehát a Save for Web 100% a legbesztesebb, 98,39-es minőség faktorral, míg a Save As 12, 98,36-os faktorral alig rosszabb a kroma csatornákon. A luminancia csatornákon is 6 századnyi csupán az eltérés. A Nikon D5000 Fine beállítás a kroma csatornán ugyanolyan jó (de nem azonos kvantálású + ne feledjük a subsamplinget se) mint a Save for Webb 100%, luminancia csatornája viszont csak 98,02-es. 

5. Miért van a PS-ban 13 tömörítési szint? És a PS alapesetben miért csak a 10-es értéket ajánlja fel? Sajnos hivatalosnak tűnő válaszokat nem találtunk, tehát anekdotikusnak kell tekintenünk őket. A 11-12-es értékek állítólag a fejlesztés korából maradtak benne, bármit is jelentsen ez. A PS szerint a kiváló minőséget már a 10-es garantálja. Mint a 4-es pontból láttuk, ez egyáltalán nincs így. Úgy tűnik, hogy az Adobe sem veszi komolyan a JPEG-et. Nincs mese, a JPEG mintha csak végfelhasználásra lenne szánva. Ha így tekintünk erre a formátumra, akkor már a 8-as minőség is tökéletesen megfelel internetre. A 12-es érték ára nagyjából dupla fileméret (a 10-eshez képest - lásd alább).
Lehet találgatni, melyik a 10-es és melyik a 12-es. 
6. Mi történik a PS-ban a 6-os illetve a 7-es beállítások között?
Valószínű, hogy nektek se tűnt föl eddig, hogy a 6-7-es értékeknél Photoshopban valami gubanc van. Pedig az internet tele van magyarázatokkal. Ha eddig ezeket az értékeket használtad, akkor érdemes megfigyelni azt a jelenséget, hogy az elvárttal ellentétben a 7-es értékkel, a 6-oshoz viszonyítva, nem nagyobb lesz a fileméret, hanem kisebb (lásd alább az ábrán). A képminőség sem lesz egyértelműen jobb, inkább másképp lesz szarabb.
Megkattintva nézd, 300% nagyítás. Balról és fentről 0-12 JPG tömörítés PS-ban.
 A PS 13 értékének hatása a fileméretre. Érdemes figyelni a 6-7 értékekre,
illetve a 11-12 értékekre.
Gyakorlatilag 0-6 szintek között a kroma subsampling 2x2 (negyedére csökken a CrCb felbontása), míg a 7-12 között a kroma subsampling:  1x1. Emiatt 7-esnél nagyobb ugrás lenne tapasztalható a fileméretben, ezt mérséklendő, itt nagyobb kvantálási értékeket alkalmaznak. Képe válogatja, hogy ezzel a trükkel mennyire sikerül a fileméretet a 6-os és 8-as fileméretei közé szorítani. A mi példánkban nem sikerült. 6-os értékkel 1536 kbyte, 7-es értékkel pedig 1532 kbyte lett az eredmény. Alább a 6-os és 7-es kvantálási táblái:



Mivel a luminancia tábláját is jól megtömöríti (a 6-os tömörítéshez képest), simán előfordulhat, hogy gyengébb képet kapunk a jobb beállítás mellett, nagyobb színfelbontással.

+ Bónuszprogram. A JPEGmini szolgáltatása. 
Többet vártam tőle, abból ahogyan feldicsérték valamelyik blogon. Sajnos csak JPEG képeket fogad, adta magát a kísérlet, hogy sorra odaadjuk neki a 0-12 értéken tömörített fájlokat, lám mit kezd velük. Ezeket azután fileméret szerint megfeleltettük a PS-ban tömörített állományokkal. Nagyjából egy értékkel tömörítette be jobban, tehát a 12-esből a mini kb. 10-11 közöttinek megfelelő méretűt produkált. A 10-esből 9-est, 6-osból meg 5-öst. A képeket összevillogtatva (400%) a mérettel nagyjából arányos volt a minőség is, bár a 12-10-es tömörítéseknél megoszlott a véleményünk, volt aki a nagyobb mini képet tartotta jobbnak, én pedig inkább a picivel kisebb PS képet. A különbség egyáltalán nem mérvadó. Mindenesetre kijelenthető, hogy a JPEG mini nem csodaszer, nyugodtan hanyagolhatjátok. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése