2018/02/01

Babakék Blue Moon? Most ez komoly? Sohanapján kiskedden.

avagy a tudományos ismeretterjesztés bősz kritikája

Eskü, hogy erre nem akartam felülni, csak hát kolléganőnk, akit már korábban felhúztak a kékholdasok, belinkelt egy vicces facebook bejegyzést kifejezetten nekünk, amiben egy csöppet ingerült csillagász számonkéri a bulvártól, hogy az miért bulvárosan népszerűsíti az ő szakterületét. Az erre reagáló hölgyek-urak a szokásos facebook-smalltalk-stílusban kedélyesen kommentelgettek és nem bírtak felnőni Grimpix kérdésének szédítő ormaihoz, miszerint egyáltalán Kék Hold volt január 31-én? Mondjuk ezen nem is csudálkozunk, hisz már említettük, az emberek lazítani járnak a facebookra, és nem gondolkozni (Grimpix is leginkább trollkodni, mert itt találni a legtöbb prédát). 

Na mindegy is, mert nem a facebook suttyósága a mai témánk, hanem az, hogy hol volt, hol nem volt és pláne mikor  babakék a Hold. Az világos, hogy a google/youtube keresés nem a tudományos igényesség szerint rendezi a találatokat, annyit mégis hamar megtaláltunk, hogy két definíció van használatban a Kék Holdra nézve, melyek bár részben ugyanazt takarják, de jelen esetben pont nem. Szándékosan nem linkelünk, guglizástól még senki se kapott sérvet.

Mi nem értünk egyet azzal, hogy a tegnapi eseményt Blue Moonnak nevezzük, mert ellentétben sok emberrel, mi a bonyibb meghatározásokat preferáljuk, és az egyre jobban terjedő (havi két teliholdból a második) meghatározás annyira leegyszerűsítő és primitív, ráadásul állítólag tévedés miatt került a köztudatba... Annál is inkább, mivel az once in a blue moon sem azt jelenti, hogy 2018-ban mindjárt kettő is legyen belőle három hónap alatt (a wiki szerint 2010 is ilyen év volt  franc emlékszik amúgy). Tehát a márciusi sem lesz Kék Hold, bárki bármit is mondjon, hiszen az a csillagászati tavasznak csupán első teliholdja. Hogy miért alakult ez ki, azt hadd ne mi magyarázzuk el, holdnaptárak, szökőhónapok, meg ilyenek, ott van az interneten ez is a sok szirszar között, s mi se értünk jobban hozzá.

Grimpix, aki ezt eddig figyelmesen végighallgatta, hirtelen megkérdezte:
- Izé, akkor nem is a színe volt kék?
Éreztem, hogyan önt el a harag:
- Most azon gondolkodom, hogy maradjak e ilyen Kék Hold után, asszem nem játszom. Ezt most komolyan mondom, én hazamegyek. Nem játszom. Kész. Ez nem az én műfajom. Oké? Nincs Kék Hold, oké? Ez nem az én műfajom. Úgyhogy ha ott fenn valaki normális ember ül, már rég meg kellett volna állítani ezt az egész szart, és ilyen Kék Holddal én nem játszom. Oké? Mer el lehet bohóckodni egy határig, de ezen a határon ez nekem túl van. Oké? A tököm tele van a gusztustalanságokkal, világos? Ez a teteje mindennek, és azt is kikérem magamnak, hogy Kék Holdat nézegessen ő, meg ő, pláne én, hogyha magamból indulok ki. Ezt a holdsugarat! játszok én ilyet. Oké, van fórum, ahol ezt el lehet játszani, csak ez nem az, és nem énvelem. Világos, ugye? Hát álljunk már meg, hát hol, hol élünk, hát azért beszarok. Hát komolyan mondom, föl vagyok háborodva. Ezt el lehet játszani egy blogon, vagy egy ócska fészbukon, de nem tizenkét éven felüli gyerekeknek, hát álljunk már meg. Kék Hold és még akkor még hihehehe. Na jó, én hazamentem. Kész.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése