2018. máj. 30.

A nyers hiba

A hangok, képek videók adathajlításaira rengeteg segédlet készült. Sokat mi is kipróbáltunk. Mégis úgy tűnik a legnagyobb glitch művészek nem simán csúszkákat tologatnak, vagy random filerészleteket cserélnek ki, hanem egy szerves folyamat, egy művészi koncepció részeként használják az adathajlítást. 

Glithet többféleképpen állíthatunk elő, de konkrét hibákat célzott pozícióba programozási ismeretek nélkül szerintünk lehetetlen előidézni. Ebből a szempontból a glitch, mint kifejezési eszköz nem analóg például a filterekkel. Kísérletezni lehet, és az eredmények mentén haladhatunk a cél felé, de itt mindig a véletlen adja majd az igazi hatást, a művész kénytelen alávetni az akaratát ennek a körülménynek.

Újabb adathajlítási módszereket próbálunk ki, amit Rosa Mernkman formátumok nyelvezetéről írt munkájából nyaltunk. Eddig a file tartalmát roncsoltuk a formátumon belül, de glitchet úgy is előidézhetünk, hogy a formátum intakt marad, viszont a megjelenítéskor más formátumokra vonatkozó protokollt használunk.

A photoshop RAW formátuma erre kimondottan alkalmas, ugyanis elmentéskor megadhatjuk hány pixelt, hány csatornát és milyen módon kódolunk el, de üresen hagyjuk a headert. Emiatt megnyitáskor nekünk kell megadni a pixelek és csatornák számát illetve azok kódolását (interleaved RGBRGB, vagy perChannel RRGGBB), színmélységét, alfa csatornát. Elvileg ugyanazokkal a beállításokkal ugyanúgy visszanyitható egy kép, de pl. a színkezelést ilyenkor már nem viszi át.
1 vízszintesen 1..2..n pixellel rövidebb, vagy szélesebb méretet adunk meg. Szélesebbet csak akkor állíthatunk be, ha a hosszát csökkentjük, ugyanis a PS figyeli a file hosszát. Az alábbi ábrán egy pixellel kevesebbet, illetve többet adtunk meg a reális értéknél. 2 pixel többlet, vagy hiány 2*2 sávot eredményez, 3 pixel 3*2 sávot és így tovább.
Így, kellően nagy hibával ilyen textúrákat állíthatunk elő:

2 függőlegesen kár piszkálni, az interleaved képet, ilyenkor egyszerűen levágja a kép alsó részét.

3 három csatornás interleaved képet ezen kívül számtalan módon nyithatjuk meg, egycsatornásnak, kétcsatornásnak, háromcsatornásnak, vagy perChannel pixelelrendezéssel:

4. A perChannel elrendezéssel a keskenyebb, illetve rövidebb érték megadása nyitásnál ezt eredményezi:

5. Amennyiben a RAW-ot perChannel elrendezéssel mentettük, de interleavednek nyitjuk vissza, ezt kapjuk:
Gyakorlatilag ez utóbbi egy módszer lehetne arra, amit a NIKON RAWjának a mozaikolatlanításánál csináltunk. De játszhatunk az alfa csatornával is, így változatos mintázatban egyes pixelek átlátszóak lesznek, vagy akár a színmélységgel, ezek nekünk nem okoztak érdekes eredményeket.

1 megjegyzés: