Oldalságok

2013/08/19

Rozsnyói ferráta vs hargitai vasalt út

Fotók: Csilla, Vasi, Grimpix vegyesen
Az idén a Rozsnyói-szoros ferrátája került kipróbálásra, amit a Jump Adventure működtet. A vasalt út nincs elkerítve, elvileg bárki szabadon hozzáférhet, láttunk is már ilyet a youtubon (hrrr... grrrr... mi vagyunk a legjobbak - nézzétek meg, mert jóféle). 
Azonban találtunk egy olyan leírást, amelynek rossz szájízét az adta, hogy a szabadmászás után az üzemeltetők megvárták a társaságot a szorosban és barátságtalan hangnemben fizetésre szólították fel őket. 

Velünk nagyon rendesek voltak, viszont mi, felszerelésünk és elszántságunk nem lévén, a vezetett túrát választottuk, ami felszereléssel együtt 100 RON-ba kerül fejenként. A mászási idő egyénenként változik, néhány lehetőség van kiszállni a falból, de nagyjából 1-1,5 óra alatt teljesíthető az egész. Ezzel szemben a Kecskevészen (Hargitán) nincs vezető, és a felszerelés bérlése 4 órára 25 RON (igaz, hogy a bérelt cuccal 30-40 perc alatt lehet megközelíteni a falat). 

Rozsnyói-ferráta beszállás
Hargita-ferráta beszállás
A mászófal a Rozsnyói-szoros bejáratától (belépődíjas, autóval járható) alig pár száz méterre van. Itt kőomlástól védett parkoló is található. A vasalt szakasz hossza 450 méter, szintkülönbsége pedig 250 méter. Nincs besorolva, de a vezetőnk szerint olyan közepesen nehéz lehet a Dolomitokhoz viszonyítva (ez bármit is jelentsen). Van egy kis-ferráta is, azt azonban nem próbáltuk. Telefonon kell egyeztetni, hogy a vezető kijöjjön a szorosba, mert bár van ott egy bungee-jumping is kiépítve, nincs akkora tolongás, hogy megérje állandóan ott tartózkodniuk. 

Nincs tapasztalatunk a ferráták dolgában, viszont ha összehasonlítjuk a két útvonalat, mindenképpen a hargitai a biztonságosabb. A Hargitán lekerekítettek vasak, Rozsnyón meg inkább nyársak, elképzelhető, milyen lehet egy ilyen fal mentén végigzuhanni. 
 A Rozsnyói-ferráta kiépítésénél próbáltak olyan elemeket behelyezni, amelyek a vezető jelenlétét indokolják, például volt olyan szakasz, ami nincs biztosítva kábellel, a vezető fentről engedi le az önvisszahúzódó sodronyt, amibe biztosítani lehet. Anélkül is fel lehet menni (ahogyan a vezető is teszi) de némi magabiztosságot igényel. Ez a fajta megoldás véleményem szerint nem etikus, és veszélyes, mivel a vakmerő mászó csak a fal közepén szembesül azzal, hogy biztosítás nélkül maradt. Volt még egy lengőkötél-elem, amibe beülve át kell hintázni egy kitett szakaszon. Ez is megoldható vezető nélkül. 
 Nem nagylátószögű felvételek. Tényleg ekkora a szintkülönbség, és ekkor még csak a felénél tartunk.
 A Kecskevészen csupán 60 méteres a szintkülönbség, kb. 200 méteres biztosított hosszal.
A Hargitán a vietnámi híd, Rozsnyóban pedig ez a repedés a legizgalmasabb. Ennek a végén van a lengőkötél, azonban ott nem volt kedvünk fotózni. 
A szakasz kétharmadánál elérjük azokat a köteleket, amelyek a szomszéd fallal állnak összeköttetésben. Ezeken talicskázzák be a szoros fölé a bungee-jumping-áldozatokat egy kis kosárban, amiből aztán a mélybe vetik őket. 

Az idő sajnos nem volt jó, de kibírta újabb eső nélkül, amíg elértük a fal tetejét. Úgy tűnik, volt még egy rövid szakasz hátra, amiről azonban azt mondták, még nincs teljesen kész. Az sem piskóta, 20-30 méteres kötéllétra egy teljesen függőleges falon... A via ferráta nem jó ómen villámlásban, de az égiháború szerencsére a Keresztény-havast csapkodta meg, minket csak az eső vert el.

Összességében jó buli volt, egyszer mindenképpen megéri a 100 RON-t. Tapasztalatlanoknak karból elég fárasztó, erőfeszítésben vetekedik a Balu parkban a piros pályával.

Egy hétre rá ismét kimentünk a Hargitára. Hát a rozsnyói után volna az a pénz/tulajdonság/képesség, amiért a Kecskevészt Y nélkül is dalolva végigfutnánk  :)

2 megjegyzés:

  1. Nagyon köszi ezt a szép képes beszámolót! Most már fixre pontosan tudom, hogy miért is nem akarok sziklát mászni. :) Pedig a Balu parkban a piros pályát végigcsináltam! (Büszkék is voltak rám a fiaim :) Azért a Tiroli volt a kedvencem, azon kettőt is mentem :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát a cél nem az volt, hogy elrettentselek. Szerintem ha a piros pálya és a tiroli megvolt, akkor bátran neki lehet szaladni egy ilyennek is. Vezetővel és első alkalommal azért nem túl szerencsés, mert nincs idő (azt érzed, hogy sietni kell, pedig nem) szétnézni és nézelődni. Mondjuk az eső is stresszelt kicsit, na de hátha jövőre lesz saját Y is :)

      Törlés