Oldalságok

2019/01/14

Nikonnal suttogó

Grimpix egy antiblogger, találkoznánk egy igazi vérbloggerrel, akkor szerintem összecsattannánk és felszabadulna egy foton. Vagy egy fotó. (Oké, vágom, hogy a szóvicc = novicc.) Mert ugye a blogger műfaj mindig a legújabb technológiákra koncentrál, mivel az hozza az optimális nézettséget. Mi pedig csak azzal foglalkozunk, ami éppen érdekel. Ezért van össz-vissz tizenhárom látogatónk. Pl. a tíz éves D5000 zárhangja kit érdekel 2018-ban? Csaba komám posztolt a minap egy zárhangos cikket, és mivel volt egy évekkel ezelőtt abbahagyott bejegyzésünk kicsit felültünk erre a körhintára.

Divat manapság eloszlatni a tévhiteket, hogy a fegyvereken a hangtompító nem is tompítja a hangot. De, bár a Nikon nem annyira fegyver, mint pl. a Zenit volt (súlyos sarkos fémváz, hasadóanyaggal bevont optika, stb.), a Quiet-mód mindenképpen halkabb élmény, mint mikor a kezdő fotós akusztikus-gitárkoncerten csipogó fókusz-visszaigazolással dolgozik. Nem is értem, hogy olyan rendezvényen, ahol a recsegős cukorkát kibontani taplóság, hogy nem érzik a kollégák, mekkora paraszt az, aki tüköraknással nyomja.  Bár a csecsemőcirmogás sokkal idegesítőbb egy-egy előadáson. 

Na mindegy is, a szakirodalom szerint a normál-módhoz képest (80dB - bármit is jelentsen ez), a suttogó exponálás akár 8-10 dB-lel is kevesebb lehet a Nikon D5000-en, ami még mindig messze van a csendestől, de legalább sokkal sunyibb hang. A hangokat nem teszem fel, mindenki kipróbálhatja magának, a hangképeket viszont megpróbáljuk értelmezni, vagyis most olyasmiről lesz szó, amihez nem értünk.


A képen baloldalt egy normál 1/4000 s exponálás hangja látszik, jobboldalt pedig a Quiet-módban ugyanez. Egyszerű mikrofon, asztallapra leszorított géptest. Amplitúdóban nincs nagy különbség. A jobboldali nagyobb is picit, de ezzel most ne foglalkozzunk. Gyanítjuk, hogy a mintavétel nem alkalmas a precíz lefedéshez, ezért lehetnek eltérések az amplitúdóban, de kiátlagolni nem fogunk az fix. A baloldali egy erőszakos, folyamatos hosszú hang, a jobboldali pedig egy több részre szabdalt, rövidebb hangsorozat, ami élményében valóban sokkal halkabbnak tűnik, akárhogyan is hisztizzen a híres kolléga.

Ugyanezek egymás alá rendezve, időben picit széthúzva. Alul a csendes expóhang látható, a pirossal jelzett szakasz pedig a tükör visszacsapódása, ami tetszőlegesen elodázható, ugyanis az exponálógomb felengedésekor történik csak meg. Viszont jól látszik, hogy míg a normál módban 70 milliszekundum alatt lefut a zár is, a csendes módban ehhez szinte 130 milliszekundumra van szükség. 
Itt pedig egy 1/30 szekundumos exponálás látható, fent a csendes, alul a normál. Felül jobboldalt a tükör visszacsapódása látható, sajnos a többi exponálási fázis nem egyértelműen azonosítható, bár mintha sejteni lehetne az exponálás alatti csendzónát mindkét exponálás képén, viszont mindkét esetben kb. 80 milliszekundumos szakaszként. 

A netes szakirodalom szerint a csendes-módban a tükörfelcsapódás ideje is hosszabb, emiatt nem csattan akkorát. Ezért, hogy jobban külön lehessen választani az egyes fázisokat most 1 másodperces exponálások következnek, de EXPOSURE DELAY bekapcsolásával, hogy a tükör felcsapódása teljesen külön váljon a zár hangjától. Kb. 1 másodperc késleltetést kapunk így a tükör és a zár között, ez hivatott megvárni a tükör okozta rázkódás lecsengését, hogy élesebb képet készíthessünk.  Erről majd talán máskor bővebben.

Ez egy normál expó-hang, elől a tükör, aztán a zár nyitása és csukódása, majd a legvégén rögtön a tükör is lecsapódik.
Ez pedig egy quiet mód hang, tükör majd zár ki-be és a gomb felengedése után csapódik vissza a tükör tetszés szerint késleltetve. Utána még egy pisszenés is hallatszott, de tutti az objektívből, talán a VR bekapcsolva lehetett. 
Mivel a fenti képek időskálája nem egyforma, ezért a fenti két tükörfelcsapódás-hang egyetlen hangsávra vágva:
Baloldalt a normál üzemmód tükörfelcsapódás ideje, jobbra meg a quiet üzemmódé. Látszik, hogy több ideig tart, de leginkább az látszik, hogy Grimpix nem hangmérnök. Tehát arra most ne figyeljünk, hogy a jobboldalinak sokkal nagyobb az amplitúdója, mivel a teszthangfelvétel nem volt tökéletesítve, simán elképzelhető, hogy a mikrofon pár milliméterrel közelebb volt a második hang esetében a géphez (a zárhang is combosabban jelenik meg itt, pedig abban nem kellene különbségnek lennie). Meg aztán mindkét hangfile átesett csomó szűrésen és erősítésen, a kezdeti csöpp eltérés így lehet ha el van túlozva.

De az is lehet, hogy véletlenül rátapintottuk a Nikon tyúkszemére és a quiet mód valóban hangosabb, mint a normál. Ha valaki unatkozik, akkor máris van mivel eltöltenie az idejét. Én házi körülmények között, télen, amikor megy a bojler, meg a hűtő, meg fúrnak a negyedben, trappol a fölső szomszéd, lent basztatják a hondát, hangot mérni tutti nem fogok. Meg hát a számítógépem szinte hangosabb, mint a Nikon. Akkor meg minek?