Oldalságok

2020/03/12

Okker? Bakker!

Mondok színeket a női színtérből: olíva, padlizsán, petrol, bézs, mályva, okker, barackvirág, ciklámen, tiffanykék, púderrózsaszín. Ha nő vagy, nem is érted mi itt a dráma, színek, naés? De normális férfi, a saját (szűkösebb) színterében csak pislog, mert ilyen színek nincsenek is, mondhatnám ezek imaginárius színek, de legalábbis kívül esnek a mi színskálánkon, szakszóval a férfi-gamuton. Ennek nemcsak genetikai okai vannak (egyfelől tetrachromia, mint női szuperlátás, másfelől különféle színtévesztések, mint férfi nyomiság), hanem az lehet, hogy a nők a színeket is jól csak a szívükkel látják, ami tudományos szempontból ugye teljesen értelmezhetetlenné, pláne komolytalanná teszi az egész színkérdést. Arról nem is beszélve, hogy olyan, mint szín, nem is létezik... Aki unja a dumát, sipirc a végére, ahol jó kis színteszteket linkelek.
Mennyire komolytalan volt a fehér-arany vs kék-fekete ruha hisztéria is, amikor egyértelmű, hogy csak valaki nagyon nem értett a fotózáshoz és a mind fehéregyensúlyilag, mind exponálásilag elkúrt fotót bárhogy lehet értelmezni.
Már annál a kérdésnél elakadunk, hogy hány színt képes az ember érzékelni.  A baj, hogy az interneten ebben sincs konszenzus, tehát ahány diagram annyiféle. Ha rákeresel a neten arra, hogy tulajdonképpen hány színt is képes megkülönböztetni az ember, akkor 10 millió színtől 1 millióig mindenféle adatot fogsz találni. Az alacsonyabb értéket arra alapozzák, hogy a csapsejtek egyenként 100 szintet tudnak észlelni (tehát 100^3). Felmerül rögtön, hogy akkor a négyszínlátók 100 millió színnel élnek? De nem megyünk ebbe az irányba, mert se biológusok nem vagyunk, sem optikusok, mégis érzünk ezeken a könnyelmű közléseken némi slendriánságot.

Majdnem biztos azonban, hogy az RGB teljes tartományát képtelenek vagyunk érzékelni, bár már azt is tudjuk, hogy az sRGB 16 millió színe, nem ugyanaz, mint az AdobeRGB 16 millió színe. Érdekes játék, hogy (sRGB színtérben) csak egy-két szintet változtatva, meg tudunk e különböztetni két színt monitoron. Nyilván tetszőleges a példa, egyáltalán nem biztos, hogy más, esetleg világosabb, sötétebb színek esetében is pont így teljesítenék.


A fenti három négyzet két részre van osztva, rendre 2 érték különbség van a meghatározó csatornákban. Vagyis a kék például 50/50/200 vs 50/50/198. A zöld 50/200/50 vs 50/198/50 és így tovább.  Ez az eltérés kicsivel kevesebb, mint 1%. Szóval melyik színmező, milyen irányban van felosztva a világos és sötét tónusok között? Te látod? Grimpix a zöldet egyértelműen látja (sőt zöldben az 1 érték eltérést is észleli), vörösben, talán-talán, kékben viszont még annyira sem. De például CMYK módban is tudtunk olyan színeket kikavarni, hogy 2% eltérést sem észleltünk. Most mégis jöjjön egy egyszerűbb a középtónusokból. Felül 1%, alul 2% a különbség. Persze mivel csak az egyik kivonaton van ekkora különbség, valójában 0,25-0,5% különbségről beszélünk, ha ez bármit is jelent.

A sárgás mezőben a +1% ciánt és sárgát alig-alig, leginkább azért észleljük, mert tudjuk, hogy ott van, a többit elég magabiztosan látjuk, de a gyakorlatban nincs túl sok jelentősége egy ekkora eltérésnek. Ezért számolhatnak a színbibliák is 5% lépésekkel.

Aki akar még játszani, annak az Xrite tesztjét ajánljuk, vagy ezt,. Ez meg a legdurcibb és más színkutatásaink felé nyit majd utat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése