A chemigram pontos definíciójában nem hiszem, hogy teljes egyetértés lenne, bár maga a kifejezés, ha hiszitek, ha nem, levédett cucc (lehet én is le kellene védessem a pantotípiát?). Van ahol a kamerátlanságot hangsúlyozzák, van ahol a sötétkamrát tagadják, máshol kifejezetten ezüstsók-, megint máshol bárminemű fotóanyagok kémiai roncsolásán van a hangsúly, függetlenül attól, hogy az valamilyen hagyományos eljárásban részesült e.
A definíció alapján simán még a fotózás kezdete előttre is visszadatálhatjuk a chemigram születését. A wiki megkülönbözteti a chemogram fogalmát is, ami hagyományosan lenagyított kiindulóképet feltételez, amit aztán mindenféle módszerrel lehet sós kútba vetni, kerék alá tenni (bár ez utóbbi már inkább a mechanográfia lenne, ha nem lenne foglalt a kifejezés valami orvosi cuccra - ami nem összetévesztendő a fotó-mechanikai eljárásokkal).
Hozzáállás kérdése, hogy ezt a véletlen művészetének, faux-tográfiának (ez a kifejezés is többértelmű), vagy teljes jogú művészetnek tekintjük. Mindenesetre a chemigram atyjának tartott Pierre Cordiert, vagyis Miszter Chemigrammot, aki körömlakkal kezdte a nagy felfedezést, már Brassai is figyelmeztette, hogy ezt az ördögi alkímiát ne nagyon árulja el senkinek. Nem is szaladunk bele részletes leírásokba, bár a fickó el-elejt mindenhol egy-két morzsát. Mégis leginkább azzal intézik el a szakirodalmat, hogy minden szart rá kell kenni a fotópapírra, s kell kísérletezni orrba-szájba. Hát nem annyira precíz leírás, mint Ansel Adams szentháromsága, az egyszer fix.
Ha szívószállal bubit fújsz a vegyszerbe ne felejts el szemüveget rakni. Tutti belepukkan, mint ahogyan nekünk is.
Ekkor eszünkbe jutott egy másik videó, ahol hívás előtt ecsettel fixálót kentek a papírra. Menten meg is világosodtunk, hátha a fixálóba is lehet habot fújni? És lehetett. Sokkal gyorsabban kifejti a hatását, mint a hívó, tehát nem fognak elmászkálni, elmosódni a cellák a papíron. Utána gyors öblítés és mehet a hívás.