Sokáig éltem abban a tévhitben, hogy a cirkuláris polárszűrő valami fizikán kívüli erővel bír, amitől a 360 fokos panorámáknál, majd nem okoz az égszínkéken sötét, illetve világos sávokat, mint vonalas kollégája. Mikor a kínai körkörös szűrő megérkezett, lett nagy csodálkozás, mivel a probléma természetesen nem oldódott meg. Viszont okosabb lettem.
Mit kezdjünk tehát, ha nyakunkba szakadt két darab fölösleges polárszűrő? Például készíthető belőlük egy állítható semleges szűrő giccses vízesésekhez.
<<< Ilyenekhez.
Csupán egymásba kell csavarni és máris kész. Hasonlót boltban is lehet kapni - jó drágán. Azonban működéséből fakadóan sohasem lesz fogható egy gyári semleges szűrőhöz. Alant egy képsor ami azt hivatott illusztrálni, hogyan módosulnak a lámpáról, illetve felhőről tükröződő (polarizált) fények, illetve a színek és a fényerő, a két egymásra helyezett lencse elforgatásával.
Előnyök:
- 2~3FÉ között változtatható (korántsem teljesen) semleges szűrő
- szabadon választhatunk a különböző polarizált fények között
Hátrányok:
- megvastagodott szűrőfoglalat (vignettálás)
- több, gyengébb lencse lerontja a képminőséget
- a megváltozott színek miatt RAW használata javasolt (avagy drága szűrők)
Összehasonlításnak íme egy felvétel szűrő nélkül, illetve egy Cokin, 8-as szorzójú semlegessel. Észrevehető, hogy expozíciós időben 3 helyett csak 2 fényértéket érzékelt a Nikon fénymérője (Photoshopban korrigálva azonban a 8-as faktor reálisnak tűnik). Emellett a fehéregyensúly is jelentősen megváltozott, tehát semmiképpen sem tekinthető teljesen semlegesnek.
Mindent összevetve az egyszerű semleges, fix értékű szűrőhöz képest egy jóval több lehetőséget rejtő eszközhöz jutottunk a polárszűrők által, amelynek hátrányaival lehet kreatívan együttélni.
Mit kezdjünk tehát, ha nyakunkba szakadt két darab fölösleges polárszűrő? Például készíthető belőlük egy állítható semleges szűrő giccses vízesésekhez.
<<< Ilyenekhez.
Csupán egymásba kell csavarni és máris kész. Hasonlót boltban is lehet kapni - jó drágán. Azonban működéséből fakadóan sohasem lesz fogható egy gyári semleges szűrőhöz. Alant egy képsor ami azt hivatott illusztrálni, hogyan módosulnak a lámpáról, illetve felhőről tükröződő (polarizált) fények, illetve a színek és a fényerő, a két egymásra helyezett lencse elforgatásával.
Előnyök:
- 2~3FÉ között változtatható (korántsem teljesen) semleges szűrő
- szabadon választhatunk a különböző polarizált fények között
Hátrányok:
- megvastagodott szűrőfoglalat (vignettálás)
- több, gyengébb lencse lerontja a képminőséget
- a megváltozott színek miatt RAW használata javasolt (avagy drága szűrők)
Összehasonlításnak íme egy felvétel szűrő nélkül, illetve egy Cokin, 8-as szorzójú semlegessel. Észrevehető, hogy expozíciós időben 3 helyett csak 2 fényértéket érzékelt a Nikon fénymérője (Photoshopban korrigálva azonban a 8-as faktor reálisnak tűnik). Emellett a fehéregyensúly is jelentősen megváltozott, tehát semmiképpen sem tekinthető teljesen semlegesnek.
Mindent összevetve az egyszerű semleges, fix értékű szűrőhöz képest egy jóval több lehetőséget rejtő eszközhöz jutottunk a polárszűrők által, amelynek hátrányaival lehet kreatívan együttélni.
Pfúj de giccses az a vízesés, ki képes ilyet csinálni, jaj jaj:)
VálaszTörlésVan am duuurvabb is ott ahonnet ez kikerult :)
VálaszTörlésAz utolso kep a ruhaszarito drotokkal - na, az mar muveszet ;)
Szerintem egyáltalán nem giccses a vízesés, hanem inkább kissé színes. Furcsa színekben pompázik, és éppen ezért nem giccses, ugyanis a giccs nem a túl erős meg a furcsa színeken alapszik, hanem inkább az eredetiség túlzásba vitele, meg a különlegesség hiányát képezi.
VálaszTörlésDe igaz, hogy láttam már ennél szebb vízesést is :-0)
Haaaat aze' egy kicsit az :) Habar en is felutottem a wikit, hogy jelenleg mi is a definicio... es nem meriti ki a "tobbnyire kereskedelmi celu" reszt. Ha filozofikus hangulatban lennek azt is modhatnam, hogy a reg kihalt festoi fenykepezes digitalis reneszansza... De mikor ez keszult ennyire nem voltam meg kepzett fototortenetbol :))))
VálaszTörlés