Már az előző bejegyzésben látszott, hogy itt nem csudi képeken fogjuk szemléltetni a rétegműveleteket, arra ott van sok-sok kollégának az életműve, hanem mi inkább pixelpornót tartunk. Mint az előző bejegyzésben is, Excellbe felvihető és leellenőrizhető képleteket adunk. (Tisztában vagyunk a műveleti sorrenddel, csupán az áttekinthetőség miatt használunk indokolatlanul sok zárójelt.)
Világosító és sötétítő szűrők.
Darken / Lighten, faék-egyszerű, réteg-kommutatív műveletek, mindig a sötétebb, illetve a világosabb érték lesz a kimenet. Egymásnak ellentétei. Szolarizációval kapcsolatos műveleteknél használtuk párszor. Erről az Utazásokban lesz is szó.
Multiply / Screen. Sötétít, illetve világosít, réteg-kommutatív, gyakorlatilag egymás inverzei. A rétegek negatívjait Screen módban összeengedni annyi, mint a pozitívjait Multiplyvel szűrni, majd negatívba tenni. Inverz inverze, kicsit nyakatekert megfogalmazás, de a kollégáknál is hasonlót találtok, fussunk neki még egyszer. Tehát két réteget Multiplyvel szűrni annyit tesz, mint a két réteg negatívjait Screennel szűrni, majd az eredményt negatívba tenni. Művelete egyszerű szorzás, de az rétegek értékeit normalizálni kell 0-1 tartományra, emiatt a képlet kicsit durvább. A Multiply szürke skálás kép esetén: =(1-((100-Active)/100)*((100-Base)/100))*100
RGB esetén pedig: =((Active/255)*(Base/255))*255
Több layer esetén természetesen =((Active/255)*(Base/255)*(LayerX/255))*255
A Screen képlete pedig: =(1-2*(1-Active/255)*(1-Base/255))*255
Color Burn / Color Dodge, nem réteg-felcserélhető műveletek, egymás inverzei ugyanakkor. A leírások nem teszik világossá mire szolgálnak, de a felső, aktív réteg egyfajta maszkként funkcionál. Ahol fehér, ott teljesen átengedi a bázisréteget, ahol meg fekete, teljesen elzárja azt.
A Color Dodge képlete: = (Base/255) / (1-Active/255) * 255, a Color burn pedig a rétegek inverzének az inverze. Gyakorlati hasznát sose láttuk, de ez lehet ha csak a nagyfokú absztrakciója miatt beláthatatlan.
Linear burn. Leírása nagyon zavarba ejtő. Ezért szerintünk ez inkább egy összeadási művelet, ami eredményként a túlcsordulást adja. Tehát ha a két réteg összege nem haladja meg a 255-öt, akkor az eredmény 0, másképp meg annyi, amennyivel túlcsordultunk. Látunk a használatában perspektívát. A leírásból az is következik, hogy sötétíteni fog.
Linear Dodge. Lényegesen egyszerűbb, az előbbi fordítottja, sima összeadás, a túlcsordulást pedig nem veszi figyelembe. Vagyis összeadja a pixelek értékeit, de a maximális érték 255 lehet. Értelemszerűen egy világosító algoritmus.
Darker Color / Lighter color, itt nem a csatornák értékei külön-külön számítanak, hanem az összes csatorna értékét figyelembe véve dönt arról, hogy melyik szín legyen az eredmény. Így nem keletkezik új mixelt szín (nem vacskolja külön a csatornákat), a két réteg világosabb, vagy sötétebb színe fog megjelenni.
Kontraszt szűrők
Na jó, azért kicsit kiakadtam, és nem Dinda úr hipnotikus szemöldökén, hanem, hogy Science címmel teszik közzé azt a videót, amiben egy egérfaroknyi képlet sincs. Szóval fussunk neki, mert mégsem annyira bonyolult.
Overlay. Nem tagja a Special 8-as csoportnak, tehát a Fill illetve az Opacity ugyanúgy működik. A kontraszt csoport tagja, a képlet szerint felcserélhetőek lennének a rétegi, ha nem az alsó réteg tónusa döntené el, hogy melyik képletet is használjuk, ugyanis erre kettő van. Na, most a leírások azt állítják, hogyha a Base értéke 50% alatt van, akkor egy Multiply blendinget hajt végre a Photoshop, ha meg 50% fölött, akkor egy Screen blendinget. Volt ahol megemlítették, hogy fél effektusról van szó, ezt a képlet mutatja is, bár a fél effektust mi teljesen másképp képzelnénk el, de sebaj. Ha tehát a bázis sötétebb, akkor még sötétíteni fog rajta, ha világosabb, akkor még világosít. Elvégre kontraszt blending, vagy mi. Tehát normalizáljuk 1-re az egyes csatornák értékeit és amennyiben a Bázis <=0.5-nél, akkor: =2*(Active/255)*(Base/255)*255 ami a kettes szorzót leszámítva valóban Multiply-képlet. Ezt vissza is tudtuk mérni a képen. Amennyiben a Bázis > 0.5-nél: =(1-2*(1-Active/255)*(1-Base/255))*255 - ami valóban hasonlít a Screen képletére.
Rendben van, de ettől még nem nagyon tudjuk, mire lehet használni ezt a blendet. A többit ebből a csoportból nem is forszíroznám.
Összehasonlító szűrők
Difference. Felcserélhetőek a rétegek. A csatornaértékeket egymásból kivonva, abszolút értékben adja vissza. például 80-255=175. Ezt képelemzésnél sokszor használtuk, különbségkeresésre ideális eszköz, de hasonló rétegek egymásra igazításában is hasznos. Gyanítjuk, hogy egyes filterek (edge finderek stb.) is használják, de erről, majd ha eljön az ideje.
Exclusion. A jóisten se tudja, mire lehet használni, de az tutti, hogy így működik: =(Active/255+Base/255-(2*(Active/255)*(Base/255)))*255 Ebben a videóban a kolléganő sűrű cuppogások és heherészések közben elmagyarázza, hogy pont úgy működik, mint a Difference, csak sokkal "finomabban". Oké bennebb is vagyunk. Kérem vissza a 9 percet az életemből.
Substraction. A kolléga nem fogalmaz elég egyértelműen, mindig a Baseből vonjuk ki az Activeot. Nyilván nem kommutatív szűrő. 0 alatt nem vehet fel értéket. Azt hiszem az Unsharp Mask cikkünkben használtuk is, de akkor az Apply Image menüponton keresztül.
Divide. Na itt idéztem csöppet Mucsi csöppet sem PC szövegét, a bizonyos nemzeti hovatartozású mókus családtagjának a foglalkozásáról. De végül sikerült megfejteni, hogy itt is normalizálás zajlik (255 1-nek felel meg), és a képlet tehát a következő: =(Base/255)/(Active/255)*255, azzal megtetézve, hogy a 255 fölötti túlcsordulásokat simán nem kezeli. Egyelőre nem látom érdemi hasznát, de örülök, hogy múlik már az érdeklődésem a réteg-összemosások terén.
Gondolom, feltűnt mind az összes három olvasónak, hogy nem esett szó a Komponens csoportokról, aminél valószínű, hogy a színmódokat is be kell vetni az elemzéshez. Eredetileg a Special 8 szűrőknél a Fill/Opacity áttűnéseket is meg akartuk vizsgálni, de szerencsére elmúlni látszik Grimpix rohama. Majd ha megint rosszabbodik az állapota visszatérünk az elmaradt dolgokra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése