2012/09/21

Verőfényes tizenhatos

Nem, nem fociról lesz szó, a foci az olyan gáz... Hanem a tizenhatos szabály méltó párja lehet a papír-távolságmérőnknek. Ez egy olyan fénymérő, ami nem kerül semmibe, nem húzza a zsebünket és 15 fényértéknek megfelelő téma esetére állapítja meg az exponálási értékeket. Az ettől eltérő fényviszonyokat ebből vezethetjük le.
LightExposureShadows
Sunny
Shutter: Reciprocal of the ISO
Lens opening: f/16
Dark with sharp edges
Slightly overcastAdd 1 stop to f/16: f/11Bright with fuzzy edges
Overcast
Add 2 stops to f/16: f/8
Barely visible
Heavy overcast
Add 3 stops to f/16: f/5.6
Absent
Open shade
Add 4 stops to f/16: f/4
Absent
Backlighting
Add 1 stop to f/16: f/11
-
A szabály: egy verőfényes vasárnap délután F16-os rekesz mellett a használt ISO reciprokát illik záridőnek beállítani. Pl. ISO100 esetén régebb 1/125-öt állítottak, de manapság természetesen a 100 is beállítható a gépek zömén. 


Ez talán már ismerősebb a régi fotósok körében (21°DIN/100ASA).

Hogy miért kellett ez? A későbbi bejegyzések anyagának tallózása közben bukkantam rá, és bár ez ma már senkit sem érdekel, egyszerűsége miatt megérdemel egy kis figyelmet. Legalább harminc másodpercet. Ami mellesleg pont most le is járt. Vége. 

Kérdés (a hozzászólásokban várom a választ - nem ér kiguglizni): a Sunny 16 hány fényérték és miért?  Akkor is válaszolhattok ha nem vagytok biztosak a dologban, mert érdekel, hogy a környezetünkben ez mennyire ismert. És ne felejtsetek szavazni fenn jobboldalt a színteres kérdésre. 

9 megjegyzés:

  1. Válaszok
    1. Tökéletes :) de miért is?
      Bevallom, ez a FÉ-EV mizéria nekem eddig nem jelentett gondot, önfeledt tudatlanságban éltem ezelőtt egy hónapig. És az a vicc, hogy minden komolyabb dokumentációban ott az utalás, de valahogy a szemem elkerülte, mert nem tudtam, hogy áll össze a rendszer, ami mellesleg szerintem az alap kellene legyen. És valószínű, hogy akik nem kézi fénymérővel kezdték, még sokan vannak vele így. Tény, hogy enélkül is lehet jól fényt mérni, de az ilyen méricskélős Grimpixeknek ez kötelező tudomány :)

      Törlés
    2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    3. Pedig egyszerű! Ha azt mondom, hogy egy fényérték különbség az egy blendét jelent. A fényérték egyébként a fény mennyiségét jelenti. Ha azt mondom, hogy 1 fényérték mennyiségű fény van, az azt jelenti, hogy iso 100-on 1-es blendével 1 másodpercig kell exponálnom. Ha egy blendét tudok zárni (pl iso 100, 1 másodperc, de már 1,4-es blendével) akkor 2 fényérték mennyiségű fényem van. És így tovább......

      Törlés
    4. Hát egyszerű annak aki tudja, de Grimpixnek ez új volt. Mármint, hogy van egy ilyen konvencionális FÉ rendszer. Érdekes, hogyan lehetett eddig élni enélkül?! Most szerkesztek egy tárcsát ami egy direkt mérésből (pl a Nikoné) visszafele is megmondja a fényértéket, mert csomó dokumentáció dobálózik az értékekkel s unok utánaszámolni. Mondjuk a fenti 2 példádnál résen voltam, észleltem, hogy próbára teszel ;) De ha van ilyen kinyomtatható elforgatható skálád 1/3EV bontásban, szólj lécci, ne dolgozzak potyára :)

      Törlés
    5. Mármint kinyomtatható/kivágható formában ofkorsz :) Nem a méregdrága fénymérődről akarom lekunyerálni a skálát :)

      Törlés
  2. Szerintem jó webre az sRGB, nyomatnál jöhet az aRGB de ott is csak akkor van jelentősége ha profi a nyomtató meg minden fogyóezköz.
    Persze nem árt eleve minden képet adobe- ban csinálni.
    A FÉ ügyet már megtárgyaltuk, ez tényleg gáz basszus :)))

    VálaszTörlés
  3. Én szavaztam már(sRGB). Ezt a fényértékes dolgot értegetem is meg nem is, de én úgy vagyok az ilyen elméleti dolgokkal, hogy amit nem muszáj azt nem akarom mindenáron megérteni. Szerintem, ha tisztában vagyok a rekesz-expozíciós idő-ISO hármas viszonyával az már nekem elég, ez a fé dolog is abból vezethető le ha jól tudom. Manapság ezeket a dolgokat a gépek úgyis megoldják nélkülünk tehát mi figyelhetünk nyugodtan egyébre ami szintén fontos a jó fotó elkészítéséhez.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valóban, a helyes exponáláshoz nincs szükség ennek a birtoklására, ezért is fordulhatott elő, hogy engem eddig teljesen elkerült a dolog. Mondjuk, mivel én rengeteg ilyen irodalmat fogyasztok, ezért elég gáz rám nézve :)
      Pontosabban a FÉ-ből vezethető le az ISO-rekesz-idő "szentháromság". Sőt még pontosabban a rekesz-idő "szentkettősség" és a FÉ között az ISO az interfész :) de majd ha annyira körbejárom a dolgot, lesz belőle poszt bővebben. Sajnos jelenleg annyira elágazott a dolog, hogy legalább ötféle irányban kell kutakodnom. Pl ezért van a színteres kérdés is, mert a zónáknak se mindegy milyen színtérben játszanak.

      Törlés