Mert ugye ha már minden filmet megnéztünk, akkor már nézzük meg a monitort is. Van ez a jó kis LCD monitor tesztelgető veboldal, ahol szinte minden lényeges paramétert finomhangolhatunk. Persze felbontást, meg gammát már az ovisok is belövik a tízórai szünetben, a kontrasztarány mérése viszont már Grimpixnek való feladat. Volt már példa rá, hogy a marketing állításai nem állták ki az igazmondás próbáját, most nézzük meg azt a kontrasztarányt, amiből nem átallottak 5000:1 értéket megadni az LG-nél (DFC technológia).
Az LCD monitorok működését aki eddig nem tette, már ne is nagyon tanulja meg, inkább a LED-es jószágokra pazarolja az idejét, mert ott is nagy disznóságok vannak. Grimpix cucca viszont még LCD.
Az LCD monitorok működését aki eddig nem tette, már ne is nagyon tanulja meg, inkább a LED-es jószágokra pazarolja az idejét, mert ott is nagy disznóságok vannak. Grimpix cucca viszont még LCD.
Contrast ratio | 943:1 |
---|---|
Monitor model | LG Flatron Wide |
Submitted | 18 Sep 2012 21:25 CEST, by 188.173.*.* |
Camera model | Nikon D5000 |
Processing remarks | |
Black | |
Luminance | 0.08 cd/m2 |
Luminance spread | 0 cd/m2 (2 standard deviations) |
Exposure value | –3.44 stops (aim for –2 to –3) |
Exposure spread | 0.08 stops |
Area used for calculation | 0.375 x 0.423 |
Camera settings | Exposure time: 6 ISO: 200 F-number: 3.5 Focal length: 27 mm (35 mm equivalent) Exposure compensation: 0 |
White | |
Luminance | 76 cd/m2 |
Luminance spread | 10 cd/m2 (2 standard deviations) |
Exposure value | –2.79 stops (aim for –2 to –3) |
Exposure spread | 0.19 stops |
Area used for calculation | 0.375 x 0.423 |
Camera settings | Exposure time: 1/100 ISO: 200 F-number: 3.5 Focal length: 27 mm (35 mm equivalent) Exposure compensation: 0 |
A tesztet lehetett volna pontosabban is végezni, de a kb. 1000-es érték nem is rossz egy otthoni monitortól. Bár nagyon komolynak tűnik a fenti ábra, én mégiscsak azt gondolom, hogy a számítást igazából a két tesztkép luminancia értékeiből osztotta ki (76/0,08 cd/négyzetméter). Tádám.
Az LG szakembereiről meg mit is mondhatnánk. Biztos tudnának olyan mérési körülményeket és laborfeltételeket, ahol az 5000:1 kimutatható. Csak hát attól ez még hazugság, mert Grimpix szobájában ez gyakorlatilag nem alkalmazható. Itt van például a DFC technológia amit az LG 2006 óta használ. Ezt kiiktatva már csak ennyit mértem:.
Nos mit mondjak... A DFC talán azt jelentheti: deliberately fool customers. Mi mást?.
Az LG szakembereiről meg mit is mondhatnánk. Biztos tudnának olyan mérési körülményeket és laborfeltételeket, ahol az 5000:1 kimutatható. Csak hát attól ez még hazugság, mert Grimpix szobájában ez gyakorlatilag nem alkalmazható. Itt van például a DFC technológia amit az LG 2006 óta használ. Ezt kiiktatva már csak ennyit mértem:.
Contrast ratio | 768:1 |
---|---|
Monitor model | LG flatron wide with pattern |
Submitted | 19 Sep 2012 18:46 CEST, by 188.173.*.* |
Camera model | Nikon D5000 |
Processing remarks |
Note: image file 1: suggested exposure time: 32.9 s (Set EV to +1.3)
|
Black | |
Luminance | 0.07 cd/m2 |
Luminance spread | 0.01 cd/m2 (2 standard deviations) |
Exposure value | –3.84 stops (aim for –2 to –3) |
Exposure spread | 0.15 stops |
Area used for calculation | 0.541 x 0.611 |
Camera settings | Exposure time: 13 ISO: 200 F-number: 5.6 Focal length: 39 mm (35 mm equivalent) Exposure compensation: 0 |
White | |
Luminance | 55 cd/m2 |
Luminance spread | 11 cd/m2 (2 standard deviations) |
Exposure value | –3.28 stops (aim for –2 to –3) |
Exposure spread | 0.28 stops |
Area used for calculation | 0.541 x 0.611 |
Camera settings | Exposure time: 1/40 ISO: 200 F-number: 5.6 Focal length: 39 mm (35 mm equivalent) Exposure compensation: 0 |
Úgy tűnik a langom megelégelte a hotlinket, ezért letiltotta a képeket a tesztből. Kivettem a kódból, ne virítson, ha az előbb láttad és most már nem, akkor ezért...
VálaszTörlésSzia,
VálaszTörlésMostani monitorok is mind LCD panel tehnologian alapulnak, kiveve a plazma kepernyoket. A LED csak a hatter megvilagitasat szolgalja. A megjelenites ugyanaz. Viszont van tobb LCD tehnologia, ami ha kepfeldolgozasrol beszelunk nem lenyegtelen. Sot ellenkezoleg. Nezzuk peldakent a IPS tehnologian alapulo monitorokat. Ez az amit mindenut ajanlanak kepfeldolgozasra. Elonyei koze tartozik a nagy latahatosagi szog, a 16,7 millio vagy ennel is tobb szin megjelenitese stb stb. Szerintem ez is meger egy terjedelmesebb bejegyzest :))
Nem ismertem ezt a veboldalt, koszi, hogy megosztottad.
Na pont ezen akadtam ki, ezért írtam hogy disznóság van a LEDnél is. Meg voltam ugyanis győződve arról, hogy már létezik az olyan Led monitor, amiben mátrixba helyezett, külön vezérelt diódák ontják a fényt. Mármint nem a háttérfényt egy koszos polarizáló mögött, hanem a rendes pixelfényeket. Monitorban persze, nem óriáskijelzőn :) Aztán kiszúrták a szemem a háttérvilágításukkal :))) Most megint feltúrtam a netet, de nem teljesen világos, van e forgalomban már olyan amilyet én gondoltam. Az IPS asszem szintén polarizáción alapszik. No de ezt neked kell megírni, mert nem valószínű, hogy legyen olyanom a közeljövőben :)))
TörlésHanem akkor már egy kérdés: a polárszűrőm miért nem vágja le a mobiltelefonom kijelzőfényét? Mellesleg emiatt gondoltam, hogy ez már a csúcsszuper LED technológia. A régi telefonnál pont úgy csinál mint az LCD monitornál, de a DEFY simán szanaszétpolarizált fényt ad ki. Van egy olyan réteg? De minek? A LEDes monitor milyen polárszűrővel?
A telefonod eseteben valasz valoszinuleg az OLED vagy Super AMOLED.
TörlésTippelek, mert nem masztam tulsagosan bele, hogy vegulis polarizalt fenyt ad-e ki. Itt a wiki: http://hu.wikipedia.org/wiki/Oled. Ha jol ertelmezem akkor ez az amire gondoltal, csak hogy ez a tehnologia meg gyerekcipoben jar es nagy meretben nem gyartjak. Csak mobil eszkozokben fordul elo a kereskedelemben.
Nekem mostmar masodik hete egy dell U2412M tipusu IPS monitorom van. Sokat veszodtem feldolgozas kozben (es foleg utan mikor megneztem a kepeket mas monitoron v. papiron) s ugy dontottem, hogy megeri a befektetest. Termeszetesen nem ez a legjobb de mint minoseg/ar ez fekszik nemekem. egeszen mas vilag. Ugyan meg nem sikerult szereznem egy kalibralo muszert, de igy gyari beallitasban is tokeletesen mukodik. Ez is polarizalt feny ad ki, hasonloan a normal LCD monitorokhoz.
Egy kis info errol a temarol ami erinti a beszerzesi arat is:
http://www.squidoo.com/best-monitor-for-photo-editing
A led megvilagitas azert elorelepes. Itt is tobb megoldas van, hogy jobb legyen. Itt egy rovid kis leiras tv panelekrol de ez monitorokra is teljesen igaz:
http://www.geeks.hu/technologiak/091209_lcd_tevek_led_vs_ccfl
Egy kis erdekesseg:
TörlésHa mar megjelenito eszkozokrol beszelunk az E-ink tehnologia is erdekes es latok benne jovot. Nemreg volt szerencsem egy e-book olvasohoz. Jelenleg csak feher-fekete kepernyok vannak forgalomban de mar van szines valtozatban is. Igaz meg keves szint tud megjeleniteni de ne feledjuk, hogy egy uj tehnologia. Erdekessege, hogy nincs megvilagitva a kepernyo..
http://en.wikipedia.org/wiki/E_Ink
Meg voltam győződve, hogy az ebookok is LCD. Na de ebookom biztos nem lesz egy jódarabig :) A telefonom meg ejsze tényleg valamilyen OLED cucc lehet, ha egyszer belefolyok a témába lehet szét is kapom, s akkor lesz belőle poszt is. Csak előtte kellene a mikroszkóp projektre is izmozni, hogy lássuk a szubpixeli méreteket :)
TörlésHa ilyen cucc monitorod van, akkor biztos olyan munkád lehet, hogy érdemes megkérdezzem: nincs tesztelgetés céljára egy olyan nagy színterű képed (mondjuk ProPhotoRGB) ami 16 bites és tuttira csomó olyan színt ír le, ami az aRGB és sRGB-n kívül esik? Gondolom vannak erre konkrét tesztképek, vagy mi. Kellene, hogy konvertelőset játszodjak :)
TörlésReszben erinti a szakmam a dolog, leven hogy informatikuskent dolgozm, de nem garfikazom csak otthon mikor kidolgozom a kepeim. Nem nagy cucc a monitor, ez a legolcsobb ebben a kategoriaban, de tekintettel arra, hogy nem ebbol elek ez boven eleg.
VálaszTörlésNincsnek teszt kepeim,de majdhogynem felesleges is, mert minden monitor sRGB szinterben kepes dolgozni csak, igy mar alapbol konvertalt kepet latnal. Amibe bele szeretnel maszni az reszeben mar nyomdatehnika. Elarulom, hogy nagyon keves az a nyomda, ahol a grafikusok ennyire belemasznak a dolgokba. A normal nyomdakban meg kalibralo muszer sincs.... nalam ez volt az igazi csalodas :D. Vannak nyomdaban dolgozo grafikus ismeroseim de nem hinnem, hogy van ilyen tesztkepuk.
Ha nagyon erdekel a dolog, szerintem PS-ben ki lehet keverni ezeket a szineket 16bit-ben manualisan beirva az arnyalat szinkodjat, de ehez kell tudni mi fer bele es mi nem abba a bizonyos szinterbe.
Nem hinnem, hogy a konvertalas algoritmusa tul komplex. Szerintem konvertalaskor a legkozelebbi szin a kert szinterbol helyetesiti az eredeti arnyalatot.... Ezt most csak tippelem, mert nem neztem utanna.
Na jó, nekem van nyomdász tapasztalatom, az egyikben sajnos pont azután vezették be a színmanagementet, miután eljöttem, tehát közelről nem láttam miben áll. De azóta sok év eltelt. A jelenleginél nincs összekalibrált rendszer, de igazából nem is szükséges, hogy a monitor színhelyes képet adjon. A színbeállításra vannak a proof módszerek, de a legjobb mégis az, amikor a színellenőrzést a kliens delegátusa végzi a nyomdagép mellett. Anekdota, de megtörtént, hogy egy ismert cég ismert színe meg kellett egyezzen a delegátus zakójának színével :) Mindez gondolom kinn a nyomdagép ellenőrzőpultjának megvilágításában. Ennek ellenére jó közelítéssel képesek vagyunk más nyomdákban előállított nyomatokat utánozni. Voltaképpen csak a színrebontás fázisában avatkozunk be a kapott anyagba, tehát nem is fontos, hogy pl. az én monitorom mit láttat. A tervezett tesztsorozat amúgy nem konkrét célt szolgál a képeim kidolgozásának munkafolyamatára (az már rendesen be van gyepesedve), hanem tudományos örömködést :)
Törlés