2012/10/15

Középszürke

A középszürkén már sok okos ember vitatkozott az interneten. Nem is szólunk most bele ebbe. A bejegyzésben a középszürkét mint a képfeldolgozó szoftverben megjelenő tónust/színt próbáljuk körültapogatni Grimpix-el.

Az alábbi összehasonlítást érdemes olyan böngészőben nézni, ami képes az ICC színkezelésre. Mint korábban kiderült, ebből a szempontból az IE, utána a Mozilla és csak ezek után a Chrome a jó sorrend. Te is elkészítheted: az alsó sáv Fill 50% Gray, a felső pedig egy Black to White degradé 11 zónára posterizálva (a szélső zónák szélesebbek lettek, azokban nem kell különbséget észlelni). A 11 zóna csak azért pont 11, mert a legtöbb dokumentáció Ansel lába nyomán ennyit használ. Majd meglátjuk érdemes  e más zónarendszert kitalálni. 
AdobeRGB és ProPhotoRGB - egereld meg
AdobeRGB és sRGB - egereld meg
AdobeRGB és Lab (sRGB-be konvertált szimuláció) - egereld meg
Amennyiben a böngésző helyesen színkezelt, a következőket vehetjük észre. Az 50% szürke mindhárom (sRGB, aRGB, ProPhotoRGB)  színmódban RGB128 értéket mutat. De amíg az sRGB és aRGB Lightness értéke 54, addig a ProPhoto (és a ColorMatch, ami itt most ez nem szerepel) L értéke 61. Ez természetes, hiszen a gammájuk 1,8 szemben az előző kettő 2,2-es gammájával (bármit is jelentsen ez most). 
Az egyes zónákban mért értékek.
Tehát az sRGB és aRGB középszürkéje egyforma, viszont különbség látható főleg az I-II zónákban. Lásd a megegerelt fenti skálán. Fontos észrevenni, hogy az RGB értékek teljesen változatlanok (ugyanazokról a színekről van szó), viszont a Lightness értékben eltérések vannak, ez a színkezelés műve. 
A táblázat ezeket foglalja össze, kiemelve a különbségeket. Az alábbi diagramon pedig jól látható, hogy a Lab Lightness értéke lienáris. Az sRGB és aRGB görbéje meg eltér ettől az egyenestől.
Lightness értékek eloszlása a zónákban.
Bár a tesztsorozat a középszürke körüljárását szolgálta, a színterek és profilok használatát is megvilágítja részben. Jól látható, melyik profile melyik zónában erős, hol tartalmaz több tónust. Mindez azonban nem annyira releváns, hogy ennek alapján valamelyik színtér mellett elkötelezhetnénk magunkat. Csak jó tudni róla, hogy ugyanaz a középszürke különböző gammával patkolt színterekben lehet világosabb avagy sötétebb, ugyanakkor ez hatással van nemcsak a színtér színeire, hanem a tónusokra is. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése