To Overprint or not to Overprint? Black is the Question!
Nem, természetesen nem ez a kérdés. Ezt csak az interneten találtam és tetszetős, vicces, semmitmondó modoroskodás, hogy lazuljunk el kicsit mielőtt belecsapunk. Inkább az a kérdés, hogy miért úgy működik az overprint ahogyan, és miért nem például másképp. Értetlenül állunk a logika előtt, ami alapján ezt így leprogramozták.
Legyen az alábbi példa, mondjuk knock-out beállítás mellett. Felül tiszta alapszínek, alul meg kevert színek. Tehát minden függőleges elem kitöri az alatta levő vízszintes elemek színét.
Mit tippelnél, amennyiben a függőleges sávokat overpintre tesszük, hogy fog kinézni ez a kép, milyen százalékokat fogunk mérni? Mondjuk az 50% cián és a legfelső szürke sáv metszetének esetén? A legkézenfekvőbb az lenne, hogy összeadódnak a színek, így 70% cián lesz (50+20%) és megmarad 20-20% a többi kivonaton. Felmerülhet az is, hogy valami súlyozásos eljárást használ az overprint, olyasmit, mint például a Multiply szűrő, amiről már volt szó. Ez így nézne ki:
De azért ha láttál már overprintet, az nem ilyen. Hanem inkább valami nagyon bizarr:
Hogy lesz egy semleges szürke alapból és mondjuk egy 50% bíborból pont zöld? Vagy semleges szürkéből és sárgából sötétkék? Mi? Egészen pontosan az történik, hogy a felül levő elem színe fog érvényesülni minden olyan kivonaton, ahol 0-nál nagyobb százalékos a fedettsége. Tehát az 50% cián mezőben a legfelső sávon 50/20/20/20 lesz a raszter, a középsőben 50/50/50/50 - vagyis változatlan marad, míg legalul 50/80/80/80.
Ami azért furcsa, mert ebben az esetben egy sötétebb alapra nyomott világos szín overprintben simán lehet saját magának az inverze. Így ha sötétszürkére nyomjuk, az 50% ciánból nem egy sötétkék lesz, hanem egy bordós szín, amire ugye nem számítottál?
Másik érdekesség hogy ugyanolyan fedettségű színre overprintelni ugyanolyan tónus eredményez, a középső 50 százalékos szürke sávot az ötven százalékos overprintek nem befolyásolják.
További csavart hoznak a direkt (pl. Pantone) színek is. Bár amíg egy pantone színt nem konvertálnak CMYK-ba, addig legalább a más színmódú alatta levő színeket békén hagyja. Ez a csodálatos szép kék szín felülnyomva a négy alapszínre, csak sötétebb lesz, de kék marad.
Ami azért furcsa, mert ebben az esetben egy sötétebb alapra nyomott világos szín overprintben simán lehet saját magának az inverze. Így ha sötétszürkére nyomjuk, az 50% ciánból nem egy sötétkék lesz, hanem egy bordós szín, amire ugye nem számítottál?
Másik érdekesség hogy ugyanolyan fedettségű színre overprintelni ugyanolyan tónus eredményez, a középső 50 százalékos szürke sávot az ötven százalékos overprintek nem befolyásolják.
További csavart hoznak a direkt (pl. Pantone) színek is. Bár amíg egy pantone színt nem konvertálnak CMYK-ba, addig legalább a más színmódú alatta levő színeket békén hagyja. Ez a csodálatos szép kék szín felülnyomva a négy alapszínre, csak sötétebb lesz, de kék marad.
Most abba ne menjünk bele, hogy egy RIP mit szól egy 460% total area coveragere. Erről itt írtunk. De hogyha ezt a Pantone színű téglalapot átalakítjuk CMYK-ba, ugyanez az overprint beállítás a kékből egyre zöldebbet fog okozni ahogy az alap sötétedik.
A fentiekből következik, hogy az sem mindegy az overprint szempontjából, hogy az elemek milyen sorrendben vannak egymásra hányva. Ha a színes sávokat alulra tesszük és a vízszintes szürkéket állítjuk overprintre, akkor a színes sávok mintha ott sem lennének. Pantone esetén viszont tökmindegy melyik van felül.
Az overprint kb. olyasmi a nyomdászatban mint a cápa. Egy fejlődési korokat túlélő őskövület, melynek a működését valahol a nyomdászat hajnalán kellene értelmezni, nem most a digitális nyomdák korában.
Szóval csak óvatosan az overprinttel, amíg ki nem kopik a nyomdászatból. Mondjuk minket már az is meglep, hogy miért teszik a grafikusok a fekete szöveget overprintbe, amikor minden normális RIP tud black overprintet. Ha csak ezt használnánk, akkor em fordulhatna elő, hogy meggondolják magukat, átteszik a fekete színt valami más színre, mondjuk pont fehérre, aztán csodálkoznak, hogy eltűnt a nyomatról.
Szóval csak óvatosan az overprinttel, amíg ki nem kopik a nyomdászatból. Mondjuk minket már az is meglep, hogy miért teszik a grafikusok a fekete szöveget overprintbe, amikor minden normális RIP tud black overprintet. Ha csak ezt használnánk, akkor em fordulhatna elő, hogy meggondolják magukat, átteszik a fekete színt valami más színre, mondjuk pont fehérre, aztán csodálkoznak, hogy eltűnt a nyomatról.
Egyszer Grimpixnek így sikerült a PUR Sex nevű, méltán híres román szexlapról lehagyni a szexet. Az a szám tisztán csak így jelent meg, hogy PUR. De azt úgyse olvasni szokták, valószínű észre se vették a fogyasztók.Mondjuk azóta kifejezetten white overprint ellen is van védelem. De az összes többi ellen nincs.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése