2021/04/20

A nagy Overprint Paradoxon

To Overprint or not to Overprint? Black is the Question!
Nem, természetesen nem ez a kérdés. Ezt csak az interneten találtam és tetszetős, vicces, semmitmondó modoroskodás, hogy lazuljunk el kicsit mielőtt belecsapunk. Inkább az a kérdés, hogy miért úgy működik az overprint ahogyan, és miért nem például másképp. Értetlenül állunk a logika előtt, ami alapján ezt így leprogramozták. 

Legyen az alábbi példa, mondjuk knock-out beállítás mellett. Felül tiszta alapszínek, alul meg kevert színek. Tehát minden függőleges elem kitöri az alatta levő vízszintes elemek színét. 


Mit tippelnél, amennyiben a függőleges sávokat overpintre tesszük, hogy fog kinézni ez a kép, milyen százalékokat fogunk mérni? Mondjuk az 50% cián és a legfelső szürke sáv metszetének esetén? A legkézenfekvőbb az lenne, hogy összeadódnak a színek, így 70% cián lesz (50+20%) és megmarad 20-20% a többi kivonaton. Felmerülhet az is, hogy valami súlyozásos eljárást használ az overprint, olyasmit, mint például a Multiply szűrő, amiről már volt szó. Ez így nézne ki:


De azért ha láttál már overprintet, az nem ilyen. Hanem inkább valami nagyon bizarr:


Hogy lesz egy semleges szürke alapból és mondjuk egy 50% bíborból pont zöld? Vagy semleges szürkéből és sárgából sötétkék? Mi? Egészen pontosan az történik, hogy a felül levő elem színe fog érvényesülni minden olyan kivonaton, ahol 0-nál nagyobb százalékos a fedettsége. Tehát az 50% cián mezőben a legfelső sávon 50/20/20/20 lesz a raszter, a középsőben 50/50/50/50 - vagyis változatlan marad, míg legalul 50/80/80/80. 
Ami azért furcsa, mert ebben az esetben egy sötétebb alapra nyomott világos szín overprintben simán lehet saját magának az inverze. Így ha sötétszürkére nyomjuk, az 50% ciánból nem egy sötétkék lesz, hanem egy bordós szín, amire ugye nem számítottál?

Másik érdekesség hogy ugyanolyan fedettségű színre overprintelni ugyanolyan tónus eredményez, a középső 50 százalékos szürke sávot az ötven százalékos overprintek nem befolyásolják. 

További csavart hoznak a direkt (pl. Pantone) színek is. Bár amíg egy pantone színt nem konvertálnak CMYK-ba, addig legalább a más színmódú alatta levő színeket békén hagyja. Ez a csodálatos szép kék szín felülnyomva a négy alapszínre, csak sötétebb lesz, de kék marad.


Most abba ne menjünk bele, hogy egy RIP mit szól egy 460% total area coveragere. Erről itt írtunk. De hogyha ezt a Pantone színű téglalapot átalakítjuk CMYK-ba, ugyanez az overprint beállítás a kékből egyre zöldebbet fog okozni ahogy az alap sötétedik.


A fentiekből következik, hogy az sem mindegy az overprint szempontjából, hogy az elemek milyen sorrendben vannak egymásra hányva. Ha a színes sávokat alulra tesszük és a vízszintes szürkéket állítjuk overprintre, akkor a színes sávok mintha ott sem lennének. Pantone esetén viszont tökmindegy melyik van felül. 


Az overprint kb. olyasmi a nyomdászatban mint a cápa. Egy fejlődési korokat túlélő őskövület, melynek a működését valahol a nyomdászat hajnalán kellene értelmezni, nem most a digitális nyomdák korában.

Szóval csak óvatosan az overprinttel, amíg ki nem kopik a nyomdászatból. Mondjuk minket már az is meglep, hogy miért teszik a grafikusok a fekete szöveget overprintbe, amikor minden normális RIP tud black overprintet. Ha csak ezt használnánk, akkor em fordulhatna elő, hogy meggondolják magukat, átteszik a fekete színt valami más színre, mondjuk pont fehérre, aztán csodálkoznak, hogy eltűnt a nyomatról.
Egyszer Grimpixnek így sikerült a PUR Sex nevű, méltán híres román szexlapról lehagyni a szexet. Az a szám tisztán csak így jelent meg, hogy PUR. De azt úgyse olvasni szokták, valószínű észre se vették a fogyasztók. 
Mondjuk azóta kifejezetten white overprint ellen is van védelem. De az összes többi ellen nincs. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése