2021. ápr. 22.

Mivel olcsóbb közlekedni?

A gyaloglás a legfenntarthatóbb közlekedés? A bringát és evezős csónakot nem számítva, mert az a Küküllő völgyében nem túl divatos. De mivel olcsóbb közlekedni, autóval, biciklivel, vagy gyalog? Ha szerinted egyértelmű, hogy a gyalog és a bringa sokkal olcsóbb, akkor olvasd tovább. 

Drága az üzemanyag?

Vegyünk például egy 100 kilométeres szakaszt, Székelyudvarhely-Csíkszereda oda-vissza. Mondjuk 5 liter 95-ös benzin, litere 4,71RON, tehát egy utazás kocsival 23,55RON és 1,5 órát tart. Nyilván ha többen ülnek az autóban a fogyasztás alig emelkedik, viszont ez a költség annyifelé oszlik. 

Biciklivel ez a táv átlag 5 óra alatt abszolválható. 3600 kcal. De mennyi a biciklis  üzemanyag ára?

Kijelenthetjük, hogy autóban valamivel több kalóriát égetünk, mintha otthon fetrengenénk a tévé előtt. Legyen 230 kcal * 1,5 óra, ami 345kcal. Mondjuk az autós a megmaradt 3,5 órában várja haza a bringás komáját és tévézget. Összesen elporlaszt 600 kilokalóriát 5 óra alatt. Ezt az egyszerűség kedvéért csak vonjuk ki a 3600-ból, hogy ne bonyolítsuk túl a dolgot. Tehát egy bringásnak 3000 kcal többletbe kerül az út. Egy 23,55 RON értékű pizza legyen 1800kcal, tehát egy biciklisnek minimum 1,6-szor többe kerül egy utazás, feltételezve, hogy a vizet nem veszi, hanem az út mentén tölti forrásokból. Ha négy emberre számítjuk ki ugyanezt (egy autóval), akkor kiderülhet, hogy a bicikliseknek akár fejenként több, mint 6X annyiba is kerülhet az út. A buszjegyek árát jelenleg nem ismerjük. 

Persze, lehet azt mondani, hogy az autó és a bicikli bekerülési ára között viszont hatalmas a különbség, az autóst terheli még ezen felül sokféle adó, téligumi, parkolódíj stb. És ez igaz is. Tegyünk ezért egy próbát az összehasonlításra. Két konkrét esetet hasonlítunk, ezért nem ér azzal ellenérvelni, hogy dehááááát nekem teljesen mások a költségeim. 


Nyilván nem egy karbonbringát fogunk összehasonlítani egy Teslával, hanem egy használt családi kisautót egy alsó középkategóriás bringával. Ezt gondoljuk nagyjából korrektnek, mert egy szupermarketes kimérős bringát is hasonlíthatnánk trabanttal, de minek. Nem vesszük figyelembe az időjárást és a sofőr súlyát, amik leginkább a bringa használatát drágítják. Mivel mindennapi használattal számolunk, ezért nem életszerű, hogy a bringát mindig puccba vágjuk, ezért durvább kopással számolunk, mint egy szobabiciklinél (értsd otthon a kanapén tartott méregdrága bringával). 

Lássuk a két esetet:


Ha ezt soknak találod, gondolj arra, hogy a napi ajánlott bringázás minimuma az egészség megőrzése érdekében 15km. 5600km / 365 nap az alig 15,3km. Szóval alig a minimum fölött vagyunk. És azalatt sem gyalogoltunk, pedig még volna 5km legyalogolni való is, ha élni akarunk.  



Tehát az autósunk kb. 4 év alatt tesz meg annyi kilométert, mint a bringás 11 év alatt. Ezzel az értékkel a kilométerre vonatkoztatott anyagi költséget tudjuk összehasonlítani, amit értelemszerűen az autós 4 év alatt fizet ki, a bringás meg 11 év alatt.  

Mennyibe kerül a jármű?

Most összeírjuk egy bringás és egy autós költségeit 11 illetve 4 évre:



Tehát az autós kifizetett 19.330 lejt, arra, hogy kocsija volt, plusz 17.238 lejt üzemanyagra (61.000 km 6 liter/100km - a sok városi használat miatt) Összesen: 36.568,6 RON
A bringás költsége 11.529,5 RON, plusz 1,6X az autós üzemanyagköltsége, vagyis 23.210,8 RON. Összesen: 34.740,3 RON  
A bringás fogyasztását az autós 5liter/100km árára szoroztam, 23.210,88 szemben a 6 liter/100-as 27.853 RON értékkel, mert nem igazán mérhető, hogy a biciklis város között többet eszik e, mint hosszúban. További bizonytalanság, hogy a bringás majdnem 10%-os kilométertöbblete 61600km vs 61000km, ami szintén 10% torzítás. Mindenképpen reméljük, hogy a sok fel nem merült költség és számítási hiba nem erősíti egymást, hanem inkább kioltja. 
Na bumm, 2.000 Ron a különbség az autós javára.

Vagyis az autós azért az extra kényelemért, hogy esőben, hóban is járhat, és a közös felületeinket (járdáinkat) használhatja magánparkolásra, mérges gázokkal tölti meg az életterünket, évente csupán 500 lejjel fizet többet, mint a bringás.

De ha 5liter/100 km maradt volna a számításban (mint a legelső példában), akkor máris a bringa lenne drágább 2.000 lejjel. Amit úgy is értelmezhetünk, hogy a bringás fizet pluszban évente 182 Ront, hogy szívhassa az autósok bűzét, kerülgesse az itt-ott leparkolt kocsikat az úton, és állandóan veszélyeztetve legyen. És vedd hozzá, hogy az idő is pénz! Cserébe 11 évig kell tekerjen, esőben és szélben is, hogy ugyanoda jusson, mint az autós 4 év alatt. Lehet, hogy mindenkinek jobb lenne, ha nem sietne annyira? 

Persze számtalan ettől eltérő gyakorlat van, sőt bármelyik oldal felhozhat olyan költségeket, amiket kifelejtettünk. Én simán elköltök kétszer háromszor ennyi pénzt is biciklire, pelusnadrág, szélszemüveg, kesztyű és üzemanyagban se szoktam spórolni, energiaital, kicsikóla, nagy csoki. Te meg mondhatod, hogy igen, de te 99-es benzint használsz és pont most lett az autód hengerfejes és a bringás miért nem kenyéren él és friss vízen és zenén, ha már annyira rákenroll. Erre én meg azt válaszolom, hogy igen, de neked drágább lesz az orvos, amiért nem mozogtál eleget. Ja várj csak... nem is, hiszen mindketten tudjuk, hogy bringázni sokkal, de sokkal életveszélyesebb, mint autózni, tehát az orvos is a bringásnak drágább. Szóval itt fejezzük be. Mert meggyőződésünk, hogy 61000 kilométert gyalog megtenni még sokkal többe kerül, és az az igazi ZEN. 

De hogyan lehetséges az, hogy az autó ennyire olcsó, mégiscsak több mázsás vasat mozgatsz meg, szemben egy bicikli 15 kilójával szemben. Hát úgy, hogy annak az árát nem az autós fizeti meg. Jó esetben az unokája. 

Forrás

Ha a lelkednek az a jobb, hidd azt továbbra is, hogy az autózásért nagyon de nagyon megfizetsz, és a bringásoknak az élet ajándék, mert még útadót se kell fizetniük. De jó ha tudod, hogy nem, nem a béemvés és a kamionos, vagy a taxis az igazi csúcsragadozó a közlekedésben. Csak gondolj arra, hogy egy egész nap autóban üldögélő, vagy egy bringás rectus femorisától szeretnél egy seggberúgást kapni. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése