Volt már ilyen az Utazásokban, azonban most egy másik panelt elemzünk. Itt akár abba is hagyhatod az olvasást, és inkább tégy egy kirándulást erre az oldalra, ahol remek tesztek, meg optikai illúziók várnak, természetesen a saját monitorodnak megfelelő megjelenítésben. Ez meg egy másik monitortesztelgetős oldal, amellett, hogy jó játék, talán némi ismeret is ránkragad közben.
Tehát ezt írják a gyártó oldalán (bővebben itt):
És hát rá kellett jöjjünk, hogy nem minden kifejezés világos. Vegyük sorra.
Screen Size Class. Miért "Class"? Hát mert a 27 coll körülbelül 26,9. De legalább közel áll hozzá.
Screen Size Class. Miért "Class"? Hát mert a 27 coll körülbelül 26,9. De legalább közel áll hozzá.
Refresh rate. 60Hz, vagyis 16,67ms (refresh rate összehasonlító videó). A Windows szerint ez 59,97, a teszten mért érték 59,94, ami kb. 1 microszekundum eltérés lehet, ennek okát most nem firtatjuk, mert hanem sosem lesz vége. Közben belecsúszunk a Frame rate vs Refresh rate témakörébe, amiről itt bővebben olvashatsz. Röviden, a videokártya által tolt frame-szám és a monitor refresh-idejét szinkronban kell tudni tartani. Ideálisan másodpercenként 60, vagy 120, stb. frame jön ki a videokártyából és azt 60, 120, stb. hertzen meg is jeleníti a panel, ha nem sikerül, akkor mindenféle ugrabugra keletkezik a képen. Lényeg, hogy a mi panelünk elvileg tudja a AMD FreeSync cuccot (amire az Nvidia panelben van jópár beállítás is).
IPS panel, ami állítólag sokkal feketébb feketét tud, mint a többiek, illetve a betekintési szöge is olyan széles, hogy nem kell megbillenteni a fotel magasságához.
A Gamutot itt tárgyaltuk részletesebben. sRGB 99%. Nem egy nagy szám manapság.
IPS panel, ami állítólag sokkal feketébb feketét tud, mint a többiek, illetve a betekintési szöge is olyan széles, hogy nem kell megbillenteni a fotel magasságához.
A Gamutot itt tárgyaltuk részletesebben. sRGB 99%. Nem egy nagy szám manapság.
Contrast ratio, Mega. Na, ez mi az Istennyila? Emlékszünk erre a tesztre? Van ott sok más okosság is.
A részletes leírásban 1000:1 statikus és 5000000:1 a dinamikus kontrasztérték erre a monitorra. Hát mi ennek a dinamikus izének a kapcsolóját sehol sem találtuk, pedig még az OnScreen Controlt is letöltöttük (mert ugye CD-n adták, az meg annyira, de annyira XX. század). Akinek van ötlete, ez a dinamika-dolog hol aktiválható, szóljon. Mindenesetre ez a mért érték elég lesújtó, szerencsére nem észleljük, így nem zavar a mindennapokban. Külön érdekesség, hogy a hosszú expozíció mennyire nem színhelyes, holott a fehéregyensúlyt a második tesztképen direkt fixre állítottuk, illetve hogy a négy sarokból világít be a backlight. Az alsó képeken ennek az ellenkezője látszik, de az az objektív peremsötétedésétől van.
Response time GTG (grey to grey). Valami olyasmit jellemez, hogy milyen gyorsan tud egy pixel egyik tónusból egy másikba átállni. Valószínűleg a kristályka beforgási idejével lehet kapcsolatos. A leírások szerint ez nem egy fix érték, 0-ról 100 százalékra tovább tart, mint 10-90% között, nem kizárt, hogy a derék marketingesek egy számukra tetszetős értéket adnak meg (a bővebb leírásban van az több is, az átlag 12ms). A Response Time Compensation technikával ennek a váltásnak a gyorsasága megpusholható. Ennél a panelnél az RT azt jelenti, hogy a 16,67 milliszekundum időegységből 5ms alatt áll be a pixel a kívánt értékre. Utána a maradék 11,67ms alatt kitartja ezt az állapotot (sample and hold). Ezzel rokon a Moving Picture Response Time is (MPRT), de ettől megfájdult a fejem, annyiféle technológia létezik, és nekünk nem kell mindent átlátni. Viszont van róla szakirodalom bőven. és ha hihetünk a fent meghivatkozott tesztelős oldalnak, akkor a mi MPRT értékünk olyan 10ms lehet nagyjából.
Color depth, 10 bit színenként, de igazából 8 bit + FRC (Frame Rate Control) ez az LG szerint 1,073,741,824 szín. Vagyis két szín villogtatásával egy köztes szín illúzióját tudják kelteni. Meg nem számoljuk, az fix, de minek a nagy számokkal dobálózni, ha még az AdobeRGB sem megy nekik. Mellesleg a Windows 10-nek nem szóltak erről a plusz két bitnyi cuccról, mert az csak 8-nak látja, Display porton, nem HDMI-n. A 30 bites workflowról egy jópár éves cikket itt találsz. Mindenesetre az NVidiat valahogy rávettük, hogy 3*10 bitesen tolja kifelé az infót, de semmilyen teszt nem igazolta vissza, hogy ez valóban meg is történt. Pl. 16 bites fekete-fehér átmenet PS-ből, ahol kifejezetten bekapcsoltuk a 30 bites workflowt (Edit>Preferencies>Performance>Advanced>30 bit output).
Aspect Ratio, na ebben legalább igazat mondanak. 3840*2160 pixel az cakkra 16:9 arány.
Brightness, hát a mérésünk alapján ezt nem sikerült elérni. 250 helyett 231cd/m2 (lásd a kontrasztos ábrákon).
View angle, nem mértük be, de tényleg minden életszerű oldalszögből rendben van. Azért a 178 fokot kicsit nagyképűségnek érezzük, jó hogy nem oldalról...
Pixel Pitch, 595 milliméteren 3840 pixellel ez 0,1549, de ki számolja. Ez a pixelsűrűségben 163,9 szemben az általuk megadott 163-as értékkel. A marketinges elaludt, pedig ezt még én is felkerekítettem volna.
Pixel Pitch, 595 milliméteren 3840 pixellel ez 0,1549, de ki számolja. Ez a pixelsűrűségben 163,9 szemben az általuk megadott 163-as értékkel. A marketinges elaludt, pedig ezt még én is felkerekítettem volna.
Erre egy napunk ráment, és sehova sem vezetett, a helyedben nem is olvastam volna el idáig, már a második bekezdésnél lecsatlakoztam volna a tesztelős oldalakhoz. De te tudod.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése