2023/08/03

HSB - HSL

HSB (vagy HSV) modell PS-ban:


A hue 360 fokos körben képzelendő el, ahol 0 fokon az Red, 120 fokon a Green és 240 fokon a Blue áll. A képen tehát a 240. fokon a kék színt fogjuk, a szaturáció a vízszintes tengelyen  fut százalékban a fehértől a kék felé, nagyjából azt mutatja, mennyire van összefehérezve, felvizezve a színünk. A Brightness pedig a függőleges tengelyen azt mutatja, mennyire van összekormozva feketével a színünk. Másképpen megközelítve, ha a Brightness 100%,  akkor a Saturation tologatásával a fehértől a kékig tudjuk állítani a színválasztót, vagyis ahogyan a fehér felől toljuk a kék felé, az R és a G értéke 0 felé tartanak. 


Érdekesség, hogy bármi lehet a Hue és a Saturation értéke, hogyha a Brightness értéke 0%, akkor fekete színt kapunk. Viszont bármi lehet a Hue, ha a Brightness 100%, és a Saturation 0%, akkor fehéret kapunk. Tehát, nem csak a Brightnessen múlik a fekete-fehér állítás, ezért ebben a modellben nem tekinthető a fekete a fehér ellentétének. 

Ebben különbözik a HSB a HSL-től. A baloldali HSB (HSV) modellen a Brightness (value) érték lehet fekete, és ha növeljük az értékét akkor bármi lehet (fehér is), a hue és a szaturáció függvényében. A jobboldali modellben a Lightness két végpontja csak a fekete és a fehér lehetnek. 
Forrás

Az is világos a modell szerint, hogy míg a HSB-nél egy full szaturált szín (a kör széléről) szaturációját csökkentve a fehér felé tartunk, a kör középpontjába, addig  a HSL modellen a szaturáció csökkentésével a búgócsiga közepe felé tartunk a semleges középszürke felé. 

PS-ben a HSL modellt a Hue/Saturation beállítással használhatjuk (a színválasztóban erre nincs lehetőség, csak a filterek között). Így egy semleges szürke színt (128/128/128) simán szaturált kékre varázsolhatunk ezzel a filterrel.


Ugyanakkor jól látszik, hogy a Lightness csúszka ebből feketét és fehéret is tud csinálni, bármi legyen a másik két csúszka értéke, tehát ebben a modellben kijelenthető, hogy a fekete és fehér egymás ellentétei. Erre a szemöldökfrizurás PS-guru készített egy szemléletes videót

Felmerülhet a kérdés, hogy mire lehet használni a HSB és HSL szűrőket. Ezzel lehet a  Channels panel RGB csatornáira küldeni a HSB vagy HSL csatornákat. Például a Green csatornára kerül a Saturation kivonat, amit aztán Layer maszknak lehet használni a későbbiekben a képünk szelektív szaturálására. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése