HSB (vagy HSV) modell PS-ban:
A hue 360 fokos körben képzelendő el, ahol 0 fokon az Red, 120 fokon a Green és 240 fokon a Blue áll. A képen tehát a 240. fokon a kék színt fogjuk, a szaturáció a vízszintes tengelyen fut százalékban a fehértől a kék felé, nagyjából azt mutatja, mennyire van összefehérezve, felvizezve a színünk. A Brightness pedig a függőleges tengelyen azt mutatja, mennyire van összekormozva feketével a színünk. Másképpen megközelítve, ha a Brightness 100%, akkor a Saturation tologatásával a fehértől a kékig tudjuk állítani a színválasztót, vagyis ahogyan a fehér felől toljuk a kék felé, az R és a G értéke 0 felé tartanak.
Érdekesség, hogy bármi lehet a Hue és a Saturation értéke, hogyha a Brightness értéke 0%, akkor fekete színt kapunk. Viszont bármi lehet a Hue, ha a Brightness 100%, és a Saturation 0%, akkor fehéret kapunk. Tehát, nem csak a Brightnessen múlik a fekete-fehér állítás, ezért ebben a modellben nem tekinthető a fekete a fehér ellentétének.
Ebben különbözik a HSB a HSL-től. A baloldali HSB (HSV) modellen a Brightness (value) érték lehet fekete, és ha növeljük az értékét akkor bármi lehet (fehér is), a hue és a szaturáció függvényében. A jobboldali modellben a Lightness két végpontja csak a fekete és a fehér lehetnek.
Forrás |
Az is világos a modell szerint, hogy míg a HSB-nél egy full szaturált szín (a kör széléről) szaturációját csökkentve a fehér felé tartunk, a kör középpontjába, addig a HSL modellen a szaturáció csökkentésével a búgócsiga közepe felé tartunk a semleges középszürke felé.
PS-ben a HSL modellt a Hue/Saturation beállítással használhatjuk (a színválasztóban erre nincs lehetőség, csak a filterek között). Így egy semleges szürke színt (128/128/128) simán szaturált kékre varázsolhatunk ezzel a filterrel.
Ugyanakkor jól látszik, hogy a Lightness csúszka ebből feketét és fehéret is tud csinálni, bármi legyen a másik két csúszka értéke, tehát ebben a modellben kijelenthető, hogy a fekete és fehér egymás ellentétei. Erre a szemöldökfrizurás PS-guru készített egy szemléletes videót.
Felmerülhet a kérdés, hogy mire lehet használni a HSB és HSL szűrőket. Ezzel lehet a Channels panel RGB csatornáira küldeni a HSB vagy HSL csatornákat. Például a Green csatornára kerül a Saturation kivonat, amit aztán Layer maszknak lehet használni a későbbiekben a képünk szelektív szaturálására.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése