Akár egy halom hasított fa,
hever egymáson a világ,
szorítja, nyomja, összefogja
egyik dolog a másikát
s így mindenik determinált.
Csak ami nincs, annak van bokra,
csak ami lesz, az a virág,
ami van, széthull darabokra.
JA
https://deepdreamgenerator.com/ |
Na, ez a minden mindennel összehuzalozottsága. Pont ez, ahogyan a videoloopingtól eljutunk a fraktálokig és még pár tétova lépés és a deeplearningon át megérkezünk a mélyálomhoz, a deepdreamhez. És nem, a deepdream, nem egy szaturációtól csöpögő filter, nem egy agyoneffektezett fraktalizált hatás. Az inceptionizmus nem az új HDR, de nem is egy önállóan legitim művészeti irányzat. Nem feltétlenül giccs, nem feltétlenül a gépek öntudatra ébredése. Szuperponált állapotban talán mindkettő.
https://deepai.org |
És mi van például a zenével? Az AIVA vagy Google Magenta igazi zenét ír? Tiszta sor, hogy egy olyan világban, ahol Sid Vicious basszusgitározhat, ahol Bárdos Ági, vagy Hobo énekelhet, ott egyáltalán nem a tökéletes zenei ismeret, nem a tökéletes hangzás és harmóniák a katarzis alkotóelemei, hanem valami egészen más. És ez a valami vajon tanulható e? Egyáltalán kijelenthetjük e, hogy a robotok sohasem csinálhatnak művészetet, mert a művészetet az emberek csinálják.
https://deepart.io/ |
Követném egy pólus ívétEgyáltalán szempont az, hogy még különbséget tudunk e tenni az emberi és gépi kreáció között? Persze egy Ákos dalszövegíró robotnak nem kell túl okosnak lennie, hogy eredetinek tűnjön, de te például el tudod dönteni, hogy egy verset ember vagy gép írt? Hát egy zenéről vagy festményről biztosan meg tudod mondani, ember, vagy robot alkotta? Na jó, erről a filmről csak meg tudod mondani, hogy robot írta a forgatókönyvet. Egészen biztos? Láttunk már ennél sokkal szürreálisabb emberek által elkövetett filmet is.
Simuló-sík formájában,
Szimmetrikus tenzor ízét
Éreznénk, bit alakjában,
Megszámlálnám tagjaidat-
Vajha volnék rá alkalmas! -
És mátrixszá rendeznélek,
Gyönyörű végtelen halmaz!
(írta Trurl versíró Elektrubadúrja [Lem-Kiberiáda])
És ha meg is tudnánk állapítani melyik emberi és melyik gépi alkotás, ezt minek alapján tennénk? Okoskodva és megpróbálva logikusan átlátni a gép trükkjeit, amivel meg akar téveszteni? Mintázatokat keresve a gépi tökéletességben? Vagy az emberiben megérezni az emberit, a tökéletlent? Vagy a gépi alkotásból hiányolni az esetlegeset?
Vagy azt gondolod, hogy az igazi művészethez vér és verejték kell? Harmadnapja nem eszek, se sokat se keveset? vagy Ő teli pofával zabál, én hét napja nem szartam? Kell a nélkülözés az ilyen rímekhez? Vagy kell egy kis elnyomás, s hol titkolni kell a harcot, burzsujbőrbe kösd be Marxot. Persze, azóta mások lettek a módszerek, finomabbak a gyógyszerek. de ahol zsarnokság van, minden hiában, a dal is, az ilyen hű akármilyen mű...
Csak azért nem művészet, amit a gép csinál, mert nekünk akar katarzist okozni? Tehát nem önkifejez, csak kiszolgál? És ha igazán önkifejezne, akkor nem is értenénk mi már azt, mert az életben teljesen mások a problémáink. A gépi gondolkodás, szimbolika, már olyan emberen túli? Mi lenne, ha a robotok egymásnak alkotnának kultúrát? Mint ahogyan az egymásra eresztett facebook egyezkedő chatbotok is saját nyelvre váltottak egy idő után a kommunikációban. Mint ahogyan a magukra hagyott fogócskázó robotok is teljesen újraértelmezték a körülöttük levő teret. Ugyanazok az archetípusaink, mint a robotoknak? Az ők ős(robot)képeikre ugyanúgy rá tudnánk hangolódni, vagy észre sem vennénk, hogy a robotművészet legjava már itt van előttünk.
Ki tudja, már zajlik is, és egy-egy számítógépes glitch már a robotika legelső barlangrajzai közül való.
jönnek a gépek pokoli szépek a képek
nem félek csak belőlük élek
Linkek mindenféle koncepció nélkül:
Boston paródiák, de a Mucsi káromkodó robotjait is megnézheted.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése