2021/11/21

Homopolár motor. Ez veszélyes!

De nem azért veszélyes, mert az iskolában ilyenekkel érzékenyítenek Lorentz úr törvényére és ettől lesznek buzik a gyerekek, mert az iskolában kb. lófaszt se tanítanak a gyerekeknek. Hanem, mert ezek szikráznak, mint az istennyila, és forrósodnak, mint a ménkű. Alkalmasak felgyújtani a házat, tönkretenni egy csomó elemet, ezzel szennyezve az életterünket és  hasznuk, az asztahé-élményen kívül, minimális.

Az internet viszont tele van az ilyenekkel és valamiért mi is felültünk erre a hülyeségre. Igen, tudom, kezeltetni kellene ezt a dolgot. Vagy valami bogyót szedni rá, de azt meg csak receptre ad a paternalista állam. Igaziból úgy kezdődött, hogy bár az algoritmusok nekem hoaxokat nem dobnak, az emberi tényező azonban nem kímélt meg a legújabb tiktokos villás-elemes-pénzérmés hoaxtól. Tudod, az olyantól, amit cselből fordítva játszanak le, amitől azt látod, mintha a középre dobott pénzérme pörögni kezdene a Lorentz-féle erőtérben, vagy micsodában. Az évek során kismillió változata volt ennek, gyakorlatilag az ingyenenergia-lobbi egyik bulvár oldalága, és ez is olyan karriert futott be legalább, mint az önmagába visszadugott hosszabbító örökvillanykeringetője, vagy az önmagától felgyúló CFL fénycsövek. Ezekről van szó ni:


És akkor a hülyeséget elhagyva haladjunk a fizika felé. Homopolár motorok, azért, homo, mert nem hetero, mert nincs bennük olyan izé, ami forgás közben megizéli a mágneses teret. Faék egyszerűen működnek, ennélfogva nem túl hatékonyak. Jobbkézszabály még megvan? Nem, nem az, hogy a jobbról jövő elektromos autónak elsőbbsége van a balról jövő benzinmotorossal szemben. A benzinmotor amúgy sem a jövő. Hanem ez a jobbkézszabály, ni:
 
Forrás: Javalab szimuláció

Egyszerűsége ellenére nem is olyan könnyű egyet készíteni. Például Faraday úrnak nem is voltak ilyen bika mágnesei, viszont neki volt higanya. Nekünk mágnesünk van és higanyunk nincs, mert a paternalista állam szerint az nem gyermek kezébe való. Mindenesetre, bár már mindenki készített egyszerű motorokat, neked valószínűleg gondjaid lesznek vele.

Szóval miért nem működik a homopolár motorod?

Először is nem vagyunk kézmívesek, ezért a dróthajlítás nem a mesterségünk, márpedig ezek a jószágok nem árt, ha valamennyire ki vannak egyensúlyozva. Olyan kis erőt fejt ki egy ilyen motor, hogy szinte bármi akadályozni fogja. A képen egy 25 menetes kistekercs pörög szabadon, össze-vissza.

A mágnesünk polarizáltsága sem mindegy, olyan korong kell ide, aminek egyik lapja Észak, másik Dél. Ezt a legkönnyebben úgy ellenőrizheted, ha két ilyen összeizélt mágnest elcsavarsz egymáson. Ha nem vetik le egymást közben, akkor pont jó lesz. De felejtsd el a hűtőmágneseket. Erős cucc kell ide, N40 vagy fölötti értékekkel, azalatt csak szerencsétlenkedni fogsz. 
A drótnak vezetőnek kell lennie, vagyis a képeken, videókon látott rézdrót nem lehet lakkozott, legalábbis ott nem, ahol érintkeznie kell, mert ugye akkor nincs áramhaladási irány a drótban, tehát erő sincs. Nem lehet vasból sem, például az UTP kábelből kifejtett drótjainkat nagyon vonzza a mágnes, a súrlódás miatt ez használhatatlan. A módszer gyakorlatilag rövidre zárja az elemet, ez jelenthet szép szikrázásokat, tehát a Tátrateával csak óvatosan a közelében. És jelent hirtelen felforrósodó drótot, amit nagyon gyorsan el fogsz dobni. 

És emiatt az elem csak pár percig fog működni. Valahol találtunk egy listát, hogy melyik elem hány percig bírja, de ennek nem látjuk értelmét, mert minden konstrukció másképpen zárja rövidre a telepet. De jó, ha több feltöltött akksival, vagy sok elemmel fogsz neki, mert egy nem lesz elég. 

A rotor stabilizációja is gondot fog okozni, az elem tetején ugyanis nem fog megállni a drót, a pörgés leveti. Gyűrű mágnessel valamelyest ott lehet tartani, de ha annak a mágnesnek más a poalirása, akkor rontja az egész rendszer hatékonyságát. Azt is kipróbáltuk, hogy a telep tetejére (vagy aljára) bemélyedést nyomtunk csavarhúzóval, de ezzel csak óvatosan, mert nagyon könnyen át lehet döfni a kupakot, a kiömlő zselét inkább ne engedjük a gyereknek benyalni. 


Alternatív alufóliás konstrukciók is léteznek, ezek nekünk annyira nem jöttek be, az alumíniumsínen szaladó motorok pedig egyáltalán nem működtek, valószínűleg sokkal izmosabb mágnes kellene hozzá. A rézdrót-alagutas villanyvonatot meg a kollégánk fogja elkészíteni, mert egy valag pénzbe kerül az a sok rézdrót, meg különben is miatta ültünk fel erre a villanyvonatra. Szóval majd linkeljük az ő munkáját, ha lesz mit, de a net amúgy is dugig van ilyenekkel. 


Viszont ez a felfüggesztett megoldás igazán ígéretes. Egyrészt a mágnesek súlya lendkerékként működik, másrészt itt a legkisebb a súrlódás. Állítható adapterről meghajtva egyrészt van ráhatásunk a sebességre is, másrészt nem teszünk vele tönkre elemeket. Ilyenből sokfélét láttunk, volt sebességkapcsolós, illetve vízszintes is. Létezik csapágyas, meg olyan is, ahol a tengely egyik felét szintén mágnes tartja a helyén. Szóval a képzelet szab csak határt annak, hogy milyen konstrukciókat építetek. 



A tanulság mégiscsak leginkább az, hogy ezeket a motorokat hanyagoljuk, egy igazi zombiapokalipszis esetén ebből tutti nem fogunk elektromos rollert építeni. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése