Aki a jobbra exponálás paradigmájában él, az nem finomkodik, elküldi jobbra rendesen az expozíciót, mert csak akkor van értelme az egésznek, aztán számtalanszor szembesül azzal, hogy nem sikerült tökéletesen felmérni a mértéket és bizony itt-ott kiégtek részletek.
Definiáljuk, hogy mit nevezünk kiégett képnek. Mi itt az Utazásokban azt tartjuk kiégett képnek, ami nem visszaállítható, véglegesen menthetetlen. Az nem kiégett kép, aminek a JPEGje van kiégve, de megvan hozzá a RAW és azon megvannak a csúcsfények. Mert visszaállítható. Az a RAW sem kiégett, ami natúr benyitva ACR-be, ki van csúszva jobbra, de a Highlight értékkel szépen visszahúzható.
A lineáris profil prófétái mégis azt állítják, hogy sokszor nem is a kacsa a hülye, amiért nem tud úszni, hanem a víz, és nincs is kiégve a kép, csak az Adobe RAW értelmező profiljai eszik meg azokat a csúcsfényeket. Ez a videó azt állítja, hogy a gyári ACR/Lightroom profilok akár a két felső EV-t is lecsaphatják a képünkről. (Nem tér ki arra, hogy ez végleges veszteség e, de azért kelti a hangulatot rendesen - megtévesztve sokakat, szerintem szándékosan). Kis követőik meg, egyenesen gamechanger módszerként üdvözlik a lineáris profilt. Tipikus, keressünk egy problémát a megoldáshoz szcenárió.
A józanabb vélemények szerint lehet létjogosultsága a lineáris profil készítésének, ugyanis alkati kérdés, hogy ki milyen tónusgörbéből szeret kiindulni a képkidolgozáskor, de nem azért, mert ezzel több csúcsfény lenne kimenthető, hanem pusztán kényelmi funkció annak, aki igényli. Szkeptikusan közelítünk a dologhoz, mert láttunk mi már úszni nem tudó kacsát karon, karón, meg youtubon.
Régebb csináltunk a D5000-nek saját profilt. Talán nem is volt annak idején, annyi lehetőség a kép összes paramétereit megpiszkálni, mint most, ezért is láttunk egy tetszetősebb profilban lehetőséget. Ennek ellenére annyi előnyét akkor sem éreztük a dolognak, hogy rendszeresen használjuk.
Itt csináltunk saját profil a Sony F828 infrásított képeihez (mert nem lehetett a fehéregyensúly csúszkát teljesen végighúzni). Itt is az volt a tapasztalat, hogy bár megkönnyíti a dolgunkat, de semmi olyat nem tesz ez a profil, amit másképpen nem lehetne elérni ACR-ben.
Lehetnek más olyan esetek is, amikor érdemes saját profilt készíteni. Például annak, aki rendszeresen negatívokat fotóz be, érdemes lehet egy negatívba tevő profilt csinálni. Hogy ezt a színes negatívokra is finomhangolni lehet e Profile Editorból, erre esetleg majd visszatérünk máskor.
Vissza a lineáris ACR profilra. Így készül röviden: a RAW-ból kell egy DNG-t menteni (Adobe DNG konverter), ezt meg kell nyitni az Adobe Profile Editorban. A mostani esetben a Tone Curves fülön Linearra kell tenni a görbét és ennyi is.
Ezután lehet exportálni a profilt az: ...\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles könyvtárba, ahonnan jó esetben nyitáskor látni fogja a Camera Raw a profilok között (browse...) Favorittá téve a legördülő listába is bekerül. Alább az Adobe Color gyári, illetve a Custom Lineáris profilokkal megjelenített fotó:
Adobe Color Profile |
Custom Linear Profile |
Arról nem is beszélve, hogy a lineáris nem is teljesen lineáris, ahogyan ennek a fickónak a tanulmányából kiderült. Már ha ő is jól végezte el a dolgot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése