2022/07/15

Lineáris profil használata - tényleg megéri a macerát?

Aki a jobbra exponálás paradigmájában él, az nem finomkodik, elküldi jobbra rendesen az expozíciót, mert csak akkor van értelme az egésznek, aztán számtalanszor szembesül azzal, hogy nem sikerült tökéletesen felmérni a mértéket és bizony itt-ott kiégtek részletek.

Definiáljuk, hogy mit nevezünk kiégett képnek. Mi itt az Utazásokban azt tartjuk kiégett képnek, ami nem visszaállítható, véglegesen menthetetlen. Az nem kiégett kép, aminek a JPEGje van kiégve, de megvan hozzá a RAW és azon megvannak a csúcsfények. Mert visszaállítható. Az a RAW sem kiégett, ami natúr benyitva ACR-be, ki van csúszva jobbra, de a Highlight értékkel szépen visszahúzható. 

A lineáris profil prófétái mégis azt állítják, hogy sokszor nem is a kacsa a hülye, amiért nem tud úszni, hanem a víz, és nincs is kiégve a kép, csak az Adobe RAW értelmező profiljai eszik meg azokat a csúcsfényeket. Ez a videó azt állítja, hogy a gyári ACR/Lightroom profilok akár a két felső EV-t is lecsaphatják a képünkről. (Nem tér ki arra, hogy ez végleges veszteség e, de azért kelti a hangulatot rendesen - megtévesztve sokakat, szerintem szándékosan). Kis követőik meg, egyenesen gamechanger módszerként üdvözlik a lineáris profilt. Tipikus, keressünk egy problémát a megoldáshoz szcenárió. 

A józanabb vélemények szerint lehet létjogosultsága a lineáris profil készítésének, ugyanis alkati kérdés, hogy ki milyen tónusgörbéből szeret kiindulni a képkidolgozáskor, de nem azért, mert ezzel több csúcsfény lenne kimenthető, hanem pusztán kényelmi funkció annak, aki igényli. Szkeptikusan közelítünk a dologhoz, mert láttunk mi már úszni nem tudó kacsát karon, karón, meg youtubon.

Régebb csináltunk a D5000-nek saját profilt. Talán nem is volt annak idején, annyi lehetőség a kép összes paramétereit megpiszkálni, mint most, ezért is láttunk egy tetszetősebb profilban lehetőséget. Ennek ellenére annyi előnyét akkor sem éreztük a dolognak, hogy rendszeresen használjuk. 

Itt csináltunk saját profil a Sony F828 infrásított képeihez (mert nem lehetett a fehéregyensúly csúszkát teljesen végighúzni). Itt is az volt a tapasztalat, hogy bár megkönnyíti a dolgunkat, de semmi olyat nem tesz ez a profil, amit másképpen nem lehetne elérni ACR-ben.

Lehetnek más olyan esetek is, amikor érdemes saját profilt készíteni. Például annak, aki rendszeresen negatívokat fotóz be, érdemes lehet egy negatívba tevő profilt csinálni. Hogy ezt a színes negatívokra is finomhangolni lehet e Profile Editorból, erre esetleg majd visszatérünk máskor.

Vissza a lineáris ACR profilra. Így készül röviden: a RAW-ból kell egy DNG-t menteni (Adobe DNG konverter), ezt meg kell nyitni az Adobe Profile Editorban. A mostani esetben a Tone Curves fülön Linearra kell tenni a görbét és ennyi is.


Ezután lehet exportálni a profilt az: ...\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles könyvtárba, ahonnan jó esetben nyitáskor látni fogja a Camera Raw a profilok között (browse...) Favorittá téve a legördülő listába is bekerül. Alább az Adobe Color gyári, illetve a Custom Lineáris profilokkal megjelenített fotó:

Adobe Color Profile

Custom Linear Profile
Érdemes a hisztogramra vetni egy pillantást. A felsőn valóban jelentősen jobbra tolódnak a csúcsfények, az alsón meg visszajönnek balra. Ami nyilvánvaló, hogyha az átlag kameraprofilok kunkori görbéjét (ami a csúcsfények rovására megemeli a középtónusokat) a lineáris görbéhez hasonlítjuk. Hát van aki ettől elájul és új lehetőségek adventjét látja a dologban, azokat a csúcsfényeket, amiket egy lineáris profile megment, több más helyen is a helyükre lehet húzni. Így például, egy Adobe Color Profile beállítás mellet kevesebb kontrasztot állítunk, viszont több highlights és whites negatív korrekciót, a lineáris profil esetén kevesebb highlights korrekciót adunk, viszont a kontrasztot emberesen meg kell tolni, ha "ugyanolyan" képeket akarunk készíteni. 

A lineáris módszer hívői azzal is érvelnek, hogy egy lineáris profillal prezentált képen Auto beállításra bökni mennyivel jobb eredményt ad. Hát ez csak képkidolgozási megközelítés. Például meg tudod mondani, melyik kép, melyik profillal indult?



Csak szemre állítgattuk a két képet, meggyőződésem hogy még sokkal hasonlóbbat is lehetett volna csinálni. Nekünk a felsőben, a pohárban szétterülő lézernyalábok részletei tetszenek jobban, és hát pont a felső készült az Adobe Color Profillal. Talán mert az megszokottabb. De nem állítjuk, hogy a lineáris rosszabb lenne, azt is lehetne addig csűrcsavarni, amíg hasonló nem lesz. 

Minket csak az lep meg, hogy azok, akik ezt a lineáris módszert úgy ünneplik, mint valami csodát, azok eddig sohasem állították helyre a csúcsfényeiket, csak elkönyvelték, hogy azokat levágta a gonosz program? Kétlem. Mindenesetre örülünk, hogy a civilizáció összeomlásának küszöbén még ennyien tudunk lelkesedni ilyen hülyeségeken. Mi meg eltöltöttünk ezzel is pár órát. De ez is milyen jól illusztrálja a tudomány működését. Valaki felfedez valami újat, a többiek meg nekiállnak megcáfolni és szétköpködni. És ez most sikerült is. Ha még nem lennétek meggyőzve teljesen, itt egy másik kolléga sokkal rendszerezettebb kritikáját olvashatjátok.

Arról nem is beszélve, hogy a lineáris nem is teljesen lineáris, ahogyan ennek a fickónak a tanulmányából kiderült. Már ha ő is jól végezte el a dolgot. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése