2020/07/13

Most könnyebb, mint valaha. Fehér-völgy, Kereszt-öv, Moraru-völgye.

Kereszt-öv
Mindenki, aki csak egy csöppet is nyitott szemmel jár (felébredt), tudja, hogy a Bucsecs belsejében akkora földönkívüli űrbázis van, ami mellett az 51-es körzet csak egy nyomi hangyatelep. Csillagkapu, teleportáló, holografikus egyetemes tudásbázis, pont fix, mint a Prométheuszban. Ha nem hiszed, járj utána, a legtöbb foteltudósnak úgy is sikerült kideríteni az igazságot, hogy életükben nem jártak a Bucsecsben, szóval ez egy evidencia, na, mit kell mindig kételkedni. Ami mellesleg alkalmat ad egy jó kis zsidózásra is, mert hát nem véletlen járt erre az a lezuhant titokzatos izraeli katonai helikopter se, amit a balfasz pilóták biztos nekivezettek valami energiapajzsnak. Persze a Wiki elmismásolja a dolgot, pedig konkrétan valami holografikus Decebal vágta földhöz a helikoptert mérgében, amiért az a titkait akarta kifürkészni. Merthogy itt van elrejtve a Dákok monoatomos aranytartaléka is. Szóval minden tény magáért beszél, huncut aki nem hiszi el. Úgyhogy jobban teszed, ha felkészülsz arra, hogyha a Bucsecsben kirándulsz, egyszercsak a Retyezátban, vagy a Csalhóban találod magad. Én szóltam. Persze azt is írják, hogy rettenetesen őrzik a földalatti bejáratokat, katonasággal meg minden, amit mindenesetre jól tesznek, mert ha a hülyeség onnan egyszer kiszabadul, akkor nekünk annyika. Most már mi is elhisszük, hogyha az Ufók nem is, de a mezei futóbolondok tuttira közöttünk élnek és velünk szaporodnak. Akit a téma felizgat, inkább nézze meg ezt a filmet
A Fehér-völgy 2014-ben.
Nem tudni a Fehér-völgy miért kapta ezt a nevet, mert hát inkább világosszürke, vagy olyan drapp. Homokköves, konglomerátumos miegymás. Régen jelzett turistaösvény volt, aztán jobbnak látták elfelejteni újrajelölni. Mondjuk az utóbbi időben annyira megnőtt a forgalom a hegyen, hogy gondolom jobbnak látják ide is nem beengedni az andalgó, a Decathlonban tegnap felöltözött első túrázókat.
A Fehér-völgy erdőhatára 2020-ban
Nem véletlenül preferáljuk mi is az utóbbi időben a jelzetlen útvonalakat. Egyrészt a többit már unjuk, másrészt meg ugye járványveszély van, a Jepiin, vagy az Omu közelében sokkal nagyobb a sor, meg a fertőzésveszély, mint például a Lidlben bármikor.
középső szakasz
Szóval a Fehér-völgyben voltunk már 6 esztendeje is, de azóta annyit változott a helyzet, hogy valaki piros nyilakkal egyértelművé tette, hol kell a nagyobb szöktetőket kikerülni, hogy ne kelljen megint 5-6 méteres falakat kimászni, mint régebb, pár helyen még kapaszkodókábeleket is tettek a falba.

És most a Kereszt-öv (a térképek szerint a Fehér-völgy-öve) letérőjét is kijelezték,  a Costilla-övei felé azonban nem volt kiírva a letérő. A terepen az is jól látszódott, hogy a forgalom jelentősen megnövekedett, mert sokkal követhetőbbre ki volt járva az útvonal. Ennek némileg ellene mond az, hogy 2014-ben sokkal több embert láttunk mozogni a völgyben. Most csak két párossal találkoztunk.

Úgy tűnik a Kereszt-öv felé civilizáltabb népek járnak, mert a Kereszt mellett a fő turistaútvonalaktól alig 20 méterre, ebben az irányban rengeteg havasi gyopár volt. A Kereszt környéki munkálatokkal nem tudom mi lehet, mert két éve is pont így nézett ki minden, de azért hallatszott, hogy fúrnak-faragnak. Lehet ha nem is kint építkeznek, hanem bent a titkos alagutakban betonoznak? Hmmm...

A Kereszt-öv

Mivel a múltkor már nagyon megtetszett a Moraru-völgye (melynek a két oldala a (Moraru- és a Sárkány-gerinc), de akkor nem voltunk megfelelően megpatkolva jégszerszámokkal, hogy ott ereszkedjünk le, most lefele felpróbáltuk azt is. Ködben nem javaslom annak, aki nem járt még itt. A felső régióban ugyanis több helyen követhetetlen az ösvény (gyanítom leginkább télen használják ezt a völgyet, amikor a 10-20 méteres szakadékokat szépen kitölti az egyenletes 45 fokos - szöge, nem melege - hó). Tehát ha nincs kellő látótávolság kifürkészni, hogy a nagyobb szöktetők alatt körülbelül hol húzódik az ösvény, akkor nagyon bele lehet keveredni olyan szakadékokba, amelyeknek a vége tízemeletnyi szabadesés.
A Moraru-völgye, ha itt nincs lánc, nem gondoltuk volna, hogy pont itt kell leereszkedni.
Persze lent, az erdőhatár alatt is sikerült beragadnunk egy patakmederbe, de szerencsére az Osmand ismét segített kitörni. Szóval a Moraruban csak ésszel és jó időjárási viszonyok mellett, hogy ne az áradás hozzon le.

A Kereszt környéki virágoskert
Reggel fél kilenctől este fél nyolcig tartott az út, autótól autóig, amit az Alpin-háznál hagytunk. 30km, jó sok szintemelkedéssel. Próbáljátok ki a következő kirándulásotokat úgy megélni, mintha az lenne az utolsó. Érdekes élmény. Az Osmand legyen veletek.

1. A Fehér völgyben először talán 1995-ben voltam, akkor már voltak piros nyilak a sziklákon, és a Fehér völgy párkányára utaló jel is már egy ideje biztos ott van. Lánc nem volt, most hallok először róla, igaz már jó ideje nem jártam nyáron a völgyben, Barni barátom szerint meg se ismerném. A Moraru-ban is csak télen jártam, akkor aránylag egyértelmű az út lefele. Ott legutóbb már kikandikált a lánc egy helyen, az utána levő szakaszon nem tetszett az ereszkedés, de aztán találtunk egy jobb változatot.
    A neve gondolom onnan jön, hogy sokszor egész évben megmarad a hó a völgy egyik szakaszán.

1. Bocsi, olyan ritkan kapok itt hozzaszolast, h eszre se veszem. '14-ben mi kimasztuk az egyik durva szoktetot, amit szepen meg lehet kerulni, ha volt is, akkor negyen nem vettuk eszre a jelzeseket :) ugyanigy a Kereszt ov leterojenel is. Nem lehet, hogy akkor meg latszodott a turistajelzes? Amit aztan kivontak a forgalombol? Vagy idonkent felfestik, aztan meg mindig lekopik. Mindenesetre most teljesen foolproofra megvan csinalva :) A Morarut jovo tavaszon mi is felprobaljuk, firnesen. Az iden tavasszal a Sarkany volt a fo cel, arrol is vna bejegyzes, azert nem volt nalunk vas.