|
EV értékek különböző helyzetekben |
Na most az nyújtsa fel a kezét aki úgy gondolja, teljesen tisztában van a fényméréssel, a fényértékkel és az expozíciós értékkel. Grimpix valószínűleg a legelső órákról hiányozhatott (vagy Alzheimer úr pakolta el a jegyzeteit). Úgy is mondhatnám, Grimpix legalább olyan sötét mint... mint egy nullás fényérték (lásd később) és akkor még finom voltam. És mindenki, akinek a fényérték és az megvilágítási érték szinonima: dettó... Az sem vigasztal, hogy Grimpixnél sokkal nagyobb megmondó emberek is keverik a fogalmakat (bár ők lehet ha csak lazaságból).
A fényérték tehát (LV) az az abszolút mutató, ami a témánk fényességét jelzi (a róla visszavert fényt), függetlenül attól, hogy egy kamerával lófrál e előtte valaki, vagy sem. Ugyanabban a megvilágításban egy bujkáló néger LV-je a szénbányában jóval kisebb lesz, mint egy érett gyapotmező lángoló keresztek fényében (Grimpix nem túl korrekt politikailag) - ez világos, mert függ a téma reflexiójától. A megvilágítási értékhez (EV) már nem árt egy fényképezőgép is, mivel ez az érzékelő által látott fény mérőszáma. Ezek között a kapcsolatot pedig az ISO valósítja meg, vagyis, hogy az adott LV-t mennyi EV-nek látja a szenzor.
Kamera Téma
Megvilágítás(EV) ↔ ISO ↔ Fényérték (LV)
ISO100 esetén EV=LV
ISO200 esetén EV=LV+1
ISO50 esetén EV=LV-1
0LV az a fényérték ami ISO100-on F1-es rekesszel 1" exponálást kér. Vagyis 0EV. Hogy miért pont az F1/1" a kitüntetett origó? Hát csak mert...
Az ISO által meghatározott EV-értékkel kell eltérni az F1/1"-től. Ezt rekesszel vagy záridővel tehetjük meg, általában kombinálva, mert kinek van manapság F1-es objektívje...
A fényérték táblázatok sokfélék, többnyire -6 +18 között próbálják leírni a fényviszonyokat, ahol az LV18 az a vakító fény, amikor megcsillan a Nap a vízen, az LV -6 pedig a csillagfénnyel bevilágított éjszaka. A skála két széle nem véges, s bár ezek nem kimondott fotós témák, kíváncsi lennék a bányászbéka valaga a fekete lyukban, illetve az atomvillanás kábé milyen értékekre esne... Lásd balra fent egy kikopizott táblázat szemléltetőnek.
A szürkelap (*18%) napsütésben LV15. Mivel azt tartják, hogy az átlag kép fényessége (bármit is jelentsen ez) a szürkelapéval rokon, nem csoda, hogy a napsütés, ami ugye LV15, pontosan a sunny tizenhatosnak is a területe. Miért is? Hát mert ISO100-on F16 rekesszel az ISO reciproka nagyjából 1/125s. (igazából 1/100). Lásd a táblázatot. F16 pont 8EV-re van az F1-től. 1/125s pedig 7EV-re az 1"-től. 7EV+8EV az pont 15EV. Tádám.
Ugyanennyi fényérték (LV15) ISO200 esetén már EV16-nek számít, vagyis F16 mellett 1/250-at (ISO reciproka) kell exponálni. Vagyis a 0-tól 16 EV-re kell exponálni, ami ebben az esetben 8EV rekeszben + 8EV záridőben. De lehetne pl. F5,6 (ez már ugye nem sunny-tizenhatos) mellett 1/2000. Mert 0-tól az F5,6 5EV távolság, az 1/2000s pedig 11EV. Annyimint 16 EV.
És így tovább. Vadul hangzik? Nem az. Párszor megnézed a táblázatot és megy mint a karikacsapás.
- | - | - | - | 18 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 8000 |
- | - | - | 18 | 17 | - | - | - | - | - | - | - | - | 8000 | 4000 |
- | - | 18 | 17 | 16 | - | - | - | - | - | - | - | 8000 | 4000 | 2000 |
- | 18 | 17 | 16 | 15 | - | - | - | - | - | - | 8000 | 4000 | 2000 | 1000 |
18 | 17 | 16 | 15 | 14 | - | - | - | - | - | 8000 | 4000 | 2000 | 1000 | 500 |
17 | 16 | 15 | 14 | 13 | - | - | - | - | 8000 | 4000 | 2000 | 1000 | 500 | 250 |
16 | 15 | 14 | 13 | 12 | - | - | - | 8000 | 4000 | 2000 | 1000 | 500 | 250 | 125 |
15 | 14 | 13 | 12 | 11 | - | - | 8000 | 4000 | 2000 | 1000 | 500 | 250 | 125 | 60 |
14 | 13 | 12 | 11 | 10 | - | 8000 | 4000 | 2000 | 1000 | 500 | 250 | 125 | 60 | 30 |
13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8000 | 4000 | 2000 | 1000 | 500 | 250 | 125 | 60 | 30 | 15 |
12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 4000 | 2000 | 1000 | 500 | 250 | 125 | 60 | 30 | 15 | 8 |
11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 2000 | 1000 | 500 | 250 | 125 | 60 | 30 | 15 | 8 | 4 |
10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 1000 | 500 | 250 | 125 | 60 | 30 | 15 | 8 | 4 | 2 |
9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 500 | 250 | 125 | 60 | 30 | 15 | 8 | 4 | 2 | 1" |
8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 250 | 125 | 60 | 30 | 15 | 8 | 4 | 2 | 1" | 2" |
7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 125 | 60 | 30 | 15 | 8 | 4 | 2 | 1" | 2" | 4" |
6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 60 | 30 | 15 | 8 | 4 | 2 | 1" | 2" | 4" | 8" |
5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 30 | 15 | 8 | 4 | 2 | 1" | 2" | 4" | 8" | 15" |
4 | 3 | 2 | 1 | 0 | 15 | 8 | 4 | 2 | 1" | 2" | 4" | 8" | 15" | 30" |
3 | 2 | 1 | 0 | -1 | 8 | 4 | 2 | 1" | 2" | 4" | 8" | 15" | 30" | - |
2 | 1 | 0 | -1 | -2 | 4 | 2 | 1" | 2" | 4" | 8" | 15" | 30" | - | - |
1 | 0 | -1 | -2 | -3 | 2 | 1" | 2" | 4" | 8" | 15" | 30" | - | - | - |
0 | -1 | -2 | -3 | -4 | 1" | 2" | 4" | 8" | 15" | 30" | - | - | - | - |
-1 | -2 | -3 | -4 | -5 | 2" | 4" | 8" | 15" | 30" | - | - | - | - | - |
-2 | -3 | -4 | -5 | -6 | 4" | 8" | 15" | 30" | - | - | - | - | - | - |
-3 | -4 | -5 | -6 | - | 8" | 15" | 30" | - | - | - | - | - | - | - |
-4 | -5 | -6 | - | - | 15" | 30" | - | - | - | - | - | - | - | - |
-5 | -6 | - | - | - | 30" | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
-6 | - | - | - | - | 60" | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Persze ez is olyan, mint annyi más értelmetlen dolog, ami csak a Grimpixeknek okoz némi földi örömöt. Az életben nem kell már használnod, mert a fényképezőgép úgy állít be mindent, hogy az EV-ről nem is ad visszajelzést. Csak a kézi fénymérők jelenítik m;g olykor az EV értékét. Viszont a szakirodalom annál többször használja, ezért a naplóban is lesz még róla szó.
* a 18%-os szürléről későbbi bejegyzésekben lesz szó