2025/11/15

Na, hogyan kapta a leopárd a foltjait?

– Furcsa, furcsa, – szólt a leopárd. – Valószínűleg az az oka, hogy éppen most léptünk ki a napfényből. Érzem és hallom a zebrát; de nem látom. (Kipling)

Nagyapámtól kaptam e, vagy nem, én már nem is tudom, de volt egy könyvem, tele Kipling mesékkel, és ezek a mesék magyarázatot adtak csomó tudományos kérdésre, mint például mitől hosszú az elefánt orra, vagy hogyan kapta a leopárd a foltjait. Nyilván nem a Turing-elmélet volt a mesekönyvben, hanem csak annyi volt a magyarázat, hogy az etióp szerecsen mocskos kézzel összefogdosta a macskáját. Na most, én nem vagyok PC-párti, de ezek után még sok idő kellett, amíg gyermeki fantáziámmal feldolgoztam, hogy a négerek igenis tudnak fehér inget venni magukra anélkül, hogy össze ne barnázzák. Sajnos a gyerekkönyvem illusztrációját nem találom  a neten, de még a városi könyvtárban sem, pedig számos jópofa illusztráció örökíti meg a leopárdfoltok genézisét (Amanda Hall cuccai se rosszak, bár a gyerekkori rajzokat nem lehet überelni).


Írattunk a DeepSeek progival egy szkriptet, ami megadott számú iterációval, megadott paraméterekkel futtatja a serkentő és gátló szűrőket, ami remekül illusztrálja a Turing-mintázatokat és azok kialakulását.

De szinte ugyanilyen hatással használhatunk PS Actiont is, csak ebben az esetben az iterációt egy funkcióbillentyű nyomogatással kell elvégezni. 


Itt a High Pass illetve a Gaussian Blur végzik a műveletet, a Threshold arra szolgál, hogy ne fulladjon pár futtatás után az egész kép középszürkébe.  És hogyha az egymás ellen dolgozó erők, hatások nagyjából kiegyensúlyozottak, akkor a random pöttyökből sok lépés után konszolidálódik egy mintázat.





Ugyanez a Sharpen vs Blur scriptünkkel:


Diffúziónak szoktak Blurt, Mediant használni,  reakciónak meg High Pass, Sharpen-féléket, de még Levelset is. Lényeg, hogy valamennyire (eléggé kiegyensúlyozottan) egymás ellen hassanak a szűrők, az egyik miatt terjedni (diffúzió) akarjanak a minták, a másik szűrő meg ennek ellen feszüljön (reakció). 


Kiindulási kép

HighPass 3px - Gaussian Blur 3px

Hangsúlyosabb Blur

Hangsúlyosabb High Pass

A kiindulási képunk tartalmazhat vonalakat is. Ebben az esetben a HighPass-Gaussian actiont használtuk, az instabilitás a széleken jelentkezik először,


és onnan támadva halad befele, egészen addig amíg teljesen be nem lepi a képet, ezután már nincs változás, beáll a stabilitás.

Ez utóbbi képnél visszaléptük a legutolsó Gaussian Blur szűrőt, ettől ilyen éles. Na de valóban beálla a stabilitás egy idő után?


Kipróbáltuk az MI által írt skriptünkkel is (Unsharp-GaussianBlur iterálás), 350 iteráció múlva beállni látszott az egyensúly a két erő között, de a Differencies még az ezredik iterációnál is ki tudott mutatni nüansznyi eltéréseket. Viszont úgy tűnik, hogy az 1450. ismétlés már annyira stabil, hogy újabb 500 végrehajtás sem okozott (Differenciessel mérhető) különbséget. Nyilván a kép felbontása egy adott alsó korlát, egy sokkal nagyobb felbontás vélhetően sokkal több iterációt elbír, mielőtt beállna a stabilitás. Erre, a biológiából a cirmos, vagy ragadozó macskák farkát szokták példaként említeni, a nagy felületen komplexebb minták képesek kifejlődni, kis felületeken, például az állat farkán, csak egyszerűbb csíkok kialakulására van lehetőség.

A mintázatok felépülése, vagy a képek leromlása (nézőpont kérdése) az iterációk során időben is érdekes, de az internet tele van ilyen videókkal, és sokkal jobbakkal is, mint amilyeneket mi tudnánk készteni. Meg különben is, csinálják azok, akik jobban értik az egészet, mert mi inkább csak élvezzük. 

Szívesen kipróbáltuk volna valami itthoni kémiai kísérlettel is a dolgot, de nincs hozzáférésünk például a Belousov–Zhabotinsky kísérlet alapanyagaihoz. De a ferrofluidok is tudnak hasonló mintázatokat, színes festékkel keverve különösen látványosak tudnak lenni. Viszont látunk ilyeneket:


Valami ilyesmi játszódik le a PVA-ágyon folyatott tintákkal is, a tinta terülni akar, a PVA ellenáll. Két mintázat találkozásánál meg érdekes fal alakul ki. 


De rombolhatunk képeket is ezekkel az iterációkkal.


És a Vision of Chaos progi is tud Turing-mintákat generálni. 


Jó szórakozást, és a színekről se feledkezzetek meg. 


Ez meg egy online szimulátor.

2025/11/14

Zebratagadók! *

Turing úr úgy a személyes hősöm, hogy hülye vagyok a matematikájához. De nem tudok szó nélkül elmenni afölött, hogy a köcsög törvényhozóknak, ügyészeknek és ferde hajlamú rendőröknek ő mégiscsak egy eltaposni való kis buzi volt. De nyugodtan alhattok ti szívtelen gecik, mert a társadalmi erkölccsel szemben, a tömegerkölcs mindig Barabást fog kiáltani Jézus helyett. Ezért nem fogtok soha megfizetni a sokezer földre tepert pszichonauta, bebörtönzött füvesember és feldúlt házú kiskertész miatt sem. Mert ti nem szorongtok, ha az erkölcsöt a törvény betűjére kell fordítanotok, nem tanultok a történelmi hibákból. És nem szerettek, csak kibaszni másokkal. Ti pszichopaták. 

Ehhez a tudományos(kodó) bejegyzéshez egyik kedvenc képemet fogjuk felhasználni, amit nem tudni ki készített valahol Kaliforniában a 70-es években. Egy gavallér meleg férfit kapott lencsevégre a fotós, aki nagy csokor virággal kedveskedik szerelmének, aki ettől láthatóan nagyon boldog. 

Forrás

Szóval halvány gőzünk sincs arról, hogy mik ezek a turing-mintázatok, de mivel számtalan hasonló mintázat lenyűgözött már, és érezzük, hogy ezek valahol távoli, vagy szegről-végről közeli rokonai a többi fraktálos csodáknak, felületi feszültségnek, kristályosodásnak, miegymásnak (amelyekkel számos esetben foglalkoztunk az Utazásokban), itt is teszünk egy szűk kört. 

Először ez a videó jött szembe. És mivel az ott meghivatkozott online applikáció többször is kifagyott, gondoltuk tovább kutatunk. Ez az app tud folyamatos kimenetet is generálni, ahogy a kép lassan erodálódik. A módszer lényege, hogy egy képen egymás után rengetegszer (20-100x) hajtja végre a blur és a sharp parancsokat (ez most bármit is jelentsen egyelőre). 
A videó megemlíti, hogy a blur és sharpen valamiféle egyensúlyban kell álljon, hanem egyik, vagy másik domináns hatása érvényesül. A préda és a predátor. Akció és reakció. 

Blur over Sharpen

Sharpen over blur


A sharpen eltúlzásával csak a pattern mérete nő meg. 

Ballanced Sharpen and blur

Folytatása következik>> Turing mintázatok Photoshoppal.

Addig szórakozzatok ezzel a homokozóval.
Vagy csak hallgassatok egy zenét.

* a politikai áthallás a következő bejegyzésben tudományos minőséggé fog változni