2019/10/05

Kedves székelyudvarhelyi barátai és ismerősei Grimpixnek!

Helyzetjelentés a Kossuth-Rákóczi bringaútról. 

A új bringaút polémiára nem reflektálva, szeretném a tudomásotokra hozni, hogy egy párhuzamos, nem mediatizált próbálkozás is lezajlott, a már 2008 óta létező Központ-Kossuth-Rákóczi-szakaszt érintő bringaúttal kapcsolatosan.

2008-ban, amikor a Kossuth-utca még egyirányú volt (bringával a Sziget-utcán kellett körbekerülni), amikor a járdát még a hereszaggató cölöpök tették izgalmassá, néhány magánszemély, illetve pár civil szervezet, beadtunk egy kérvényt a Városházára, minek eredményeképpen létrejött az a bringaút, amit jelenleg is újrafestettek. A kontextus miatt fontos, hogy azelőtt sok bringás a járdán közlekedett, ezt szerettük volna szabályossá tenni, és a külső sávra terelni, meg az is fontos körülmény, hogy akkor nem volt még ennyi reklámtábla kihelyezve a járdákra, nem volt szó a Kandó előtti "megoldásról" (annak áthelyezését kértük), a bringasávra parkolásról (pl. Ópium, Romarta előtti szakaszok), illetve ígéretet is kaptunk a folyamatos fejlesztésre. A szemeteskukák, buszmegálló, parkolóautomaták sem teszik biztonságossá a sáv használatát. 

Időközben megváltozott a Kossuthban a közlekedési rend (újra kétirányú lett), de a bringasáv nem került le a most parkolósávnak használt útszakaszra, cserébe elveszítettük az elsőbbségünket a Csere- és Malom-utca kereszteződéseiben (pedig kvázi főútról van szó), a központban bevezették a régi Taximegálló helyére a sávot, a Patkóban pedig különösen balesetveszélyessé tették a visszatérést a normál forgalomba (amikor épp le volt kopva az elsőbbségadást kötelező jel, nyilván nem adtunk elsőbbséget a jobbra letérő autóknak). Itt jegyzem meg, hogy a Tamási-, Orbán Balázs-szakaszokon sem értettünk egyet a változtatásokkal (hiszen a  főút státusz ellenére, mindenhol elsőbbségadásra köteleztek, emellett a parkolósáv miatt rátolták az egészet a járdára).

FONTOS! Innentől saját véleményem következik, ami nem feltétlenül tükrözi a kérés összes aláírójának véleményét, ugyanis ezt már nem egyeztettem a többiekkel.

Tehát nyilvánvalóvá vált, hogy a városvezetés nem a bringázást akarta propagálni 11 év alatt, és emellett az autóforgalmat visszaszorítani, az elmúlt években, hanem olcsón, időnként pár vödör festék áráért, megúszni az egész kérdéskört és ezt nyugodtan tehette, mert ezek a szakaszok, ebben a formában nem váltották ki az autósok ellenállását. Továbbá az is bebizonyosodott, hogy nem jó ötlet összeereszteni a gyalogos és bringaforgalmat, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy az ember szeret úgy gyalogolni, hogy lába közé veszi az előtte húzódó bármilyen festett vonalat, vagy szeret hirtelen ötlettől vezérelve irányt váltani. Erre akkor is gondoltunk, de a virágtartós elválasztás sem történt meg az évek során.

Ezért a mostani Bethlen-szakaszon történt fejlesztésektől teljesen függetlenül, de persze azzal szinkronizáltan, az akkori résztvevők elérhető nagy része, újabb kérést adott le a Hivatalnál, amiben csalódottságunknak adtunk hangot és  amiben felhívtuk a Városvezetés figyelmét, hogy már nem tartunk igényt a Központ-Kossuth-Rákóczi bringaútra, nehogy az új, sokkal célszerűbb fejlesztések vitorlájából kifogjuk ezzel a szelet. Gyakorlatilag az új lehetőségek útjából akartuk eltávolítani a megbukott kezdeményezésünket. 

Kattints a teljes méretért.
A többi aláíró nevét kikockáztam, mert nem egyeztettem velük arról,
hogy facebookról is elérhetővé teszem az iratokat.
De akit nagyon érdekel, a Hivatalban megtudhatja. 
A választ szinte egy időben kaptuk kézhez az újrafestéssel. Külön kiemelném az elutasítás indoklást, miszerint a városvezetés szerint közös érdekünk, hogy ne csökkenjen, hanem növekedjen a városban a bringautak mennyisége. Ezzel természetesen nem értek egyet, a városvezetés érdekeivel ugyan nem vagyok tisztában, de a bringautak mennyisége számomra nem szempont, amennyiben az számomra hátrányos, de az sem szimpatikus, hogyha előnyben részesítenek más közlekedési eszközökkel szemben. Meggyőződésem, hogy létezik olyan megoldás, ami a józan ész keretei között, egyaránt elfogadható a forgalom összes résztvevőinek.
kattints a teljes méretért
Itt csak utalok rá, hogy a közutak elvileg a forgalom érdekében léteznek, a közutakat parkolónak használni székelyudvarhelyi viszonyok mellett egy abszurd fényűzés, és most már azt is belátom, hogy járdát bicikliútnak használni ugyanannyira tarthatatlan.

Érdekes adalék, hogy bár a Hivatal válasza nem említi, de nem került újrafestésre az elsőbbségadásra kötelező jelzés a mellékutak kereszteződéseiben. Amíg nem világos számunkra, hogy ez szándékos gesztus, vagy mulasztás, addig nem tudunk ezzel mit kezdeni. Mindenesetre felhívnám az autósok figyelmét erre, hogy ne megszokásból közlekedjenek ezeken a pontokon. A mellékelt képeken az látszik, hogy helyenként még felsejlik az elsőbbségadást kötelező jelzés (Csere-u., Patkó), a Malom-utcánál viszont nem. Itt kedves autósok, mivel a ház sarka is kitakarja a forgalmat, ne számítsatok arra, hogy elsőbbséget kaptok a bringásoktól. 

Csere u. Patkó és Malom u. kereszteződéseiben a helyzet 2019. október negyedikén. 
Sajnos hajlok arra, hogy ez nem rehabilitációs szándék a Hivatal részéről. Tehát továbbra is megalázó és elfogadhatatlan, hogy másodrangú közlekedőknek számítsunk bringásként, ugyanakkor az elutasítást tudomásul vesszük, mert nem tehetünk mást. A helyzet kényes, nem szeretnénk második frontot nyitni a városvezetés ellen, pont akkor, amikor retorika szintjén legalábbis, előremozdulni látszanak. 

Éppen ezért elérkezett az idő, hogy felelősségünk tudatában, nyilvánosan bocsánatot kérjek a Kossuth-Rákóczi-utakat gyalogosként használóktól. Nem ez volt a cél. Nagyon sajnálom, hogy így alakult. Egy ideig még tűrjetek meg a járdán, sajnos a törvény nem teszi lehetővé, hogy ott ahol bringaút van kijelölve, ne azt használjuk. Bringás sorstársaink felé is bocsánatkéréssel tartozok, hogy az eredeti szándék ellenére, ezek a sávok nem teszik lehetővé a zavartalan haladást, hanem kifejezetten lelassítják azt, ezentúl (is) úgy használjuk ezeket a szakaszokat, hogy a gyalogosokkal semmiféle összetűzésbe ne kerüljünk, hiszen ők (is) a szövetségeseink. 

Látva a Bethlen-bringaút kavarta hullámokat, nem kívánok polémiába bocsátkozni olyanokkal, akik számára nem evidencia az a társadalmi minimum, hogy az autózás attól, hogy jogosultak vagyunk rá (van kocsi, jogsi), még "NEM JÁR". Aki szerint az autózás egy "lehetőség, ami nem feltétlenül jár", vagy egy olyan társadalmi vívmány, amivel nem célszerű visszaélni, azzal szívesen cserélek gondolatokat.