Mivel megtörtént az átadás, ideje volt letesztelni az új bringautat.
Kontrollnak régebbi emlékeimet tekintem. Egy olyan útszakaszról beszélünk, ahol régebb végig nekünk volt elsőbbségünk, kivéve a vasúti átkelőket, tehát gyakorlatilag 20-25 km/h alá szinte sehol nem esett a sebességünk, talán a Décsfalvi-hágón egy pillanatra 20km/h környékére, és a Galambfalvi-hágónál 15km/h-ra. Tehát 2 óra alatt simán le és vissza lehetett jönni, az átlag olyan 25-26 km/h körül volt, persze országúti bringások 40 perc alatt is simán lementek. Vagyis lemenni és feljönni egy flow volt, maximum a parasztul szembe előzők, vagy a minket leszorítók borzolhatták a kedélyeinket, illetve ha nekünk kellett ténfergőket megelőzni, vagy ha nem adtak elsőbbséget a mellékutakról. Ilyen is mindig van.
![]() |
Nem az az 5 méter, hanem az a záróvonal :) |
- Nem számoltuk incidensnek mindazon "félkész" dolgokat, amikről kellő fantáziával elhisszük, hogy még ki lehet javítani, ha van rá szándék. Például az ugratókat, félaraszos feljárókat, szétbombázott vasúti átkelőket, stb.
- Nem számoltuk azokat a konstrukciós hibákat, ami miatt már több kilométeren befolyt a homok, föld, és felhordott kavics borítja az utat. Már ágak is vannak az úton. Gravellel ez még nem probléma, egy országútinak garantált defekt. Ugyanakkor kétségeim vannak, hogy ezeket a szakaszokat hatékonyan lehet majd tisztítani.- Nem számoltuk azokat a tróger, hoppos hidakat sem, amire 10km/h sebesség fölött fel mertünk hajtani és végig is tudtunk rajta így menni.- Nem számoltuk azokat a keskeny korlátokat sem, amik között mi még éppen elfértünk, de egy szélesebb kormányú hegyi kerékpárt tutti fej fölött kell átvinni. Ebből is sok van.
- Nem számoltuk azokat a megoldásokat sem, ahol a házaktól kitolató autók vakon hajtanak ki a bringa elé (egy ilyen eseményünk volt, szerencsére egy tripla hullámszakasz miatt annyira le kellett lassuljunk, hogy meg tudtunk állni időben), a teljes szakaszon véleményem szerint több mint száz ilyen van.- Nem számoltuk azt a részt, ahol az átadás után rögtön már keresztben felpúposodott a burkolat.- Nem számoltuk a veszélyes korlátokat. A veszélyesen szűk kétsávos bringasávokat, ahol ha csak az egyik halad tempósan, már kényelmetlen mindkettőnek. De el lehet képzelni, amikor két bringás 30-30 km/h sebességgel elhajt egymás mellett fél méterrel.
- De számoltuk a balesetveszélyes sáncfedőket, amiknek a rései pont menetirányba vannak, a hirtelen derékszögben véget érő sávokat, amik túloldalt derékszögben folytatódnak, a hirtelen sávváltásokat, amik váratlanul beterelnek az autók közé.
![]() |
Képzeld el, reggel, álmosan, a kormányra aggatott 20 liter tejjel mekkorát lehet majd itt esni. |
Csak visszafelé viszont csak azokat az eseteket számoltuk, amikor az út túloldalára kellett átmenni. Ebből 18 volt, de az az érzésem, ebből lefele több volt, a visszaút valamivel eseménytelenebbnek tűnt. Mindenesetre ezt interpoláljuk a teljes 41 kilométerre, vagyis egy olyan úton, amit eddig egyetlen (elsőbbséges) sávon lehetett megtenni, most legalább 36 alkalommal kellett keresztezni a teljes országutat. Ez sem egyenletesen oszlik el, volt olyan rész, ahol ötven méteren 3-4 helyen kellett átmenni. Ezeknek az átkelőknek egy része fel volt festve, egy másik része gyalogátjáró mellé volt felfestve és jelentős részét semmiféle felfestés nem jelezte. Most nem tudom, ezek közül melyik esetekben van az utat keresztező bringaútnak elsőbbsége az autókkal szemben, de néhány gyalogátjáróval együtt jelzett átjárónál (miután megálltam) néhány autó fékezett és elsőbbséget adott, szerintem számukra sem volt világos a helyzet. Több olyan eset is volt, hogy ezek az átjárók beláthatatlan kanyarban voltak, amibe akkor se mernénk belemenni, ha biztosan tudjuk, hogy elvileg nekünk van elsőbbségünk.
![]() |
Elsőbbségem van. De megadják? |
Megjegyzem, hogy több átjárónál, amennyiben jó előre látszik, akkor sem tudod biztosítani magad, hogy jön e mögötted valami, mert ekkora árokkal az út mellett és ilyen keskeny sávon egyszerűen nem tudsz hátranézni, de sokszor a szegőkövek közötti keskeny kijárót sem tudod eltalálni tempósabb sebességgel.
Pozitívum, sokkal több bringaútra parkolt autóra számítottam, a teljes távon csak 10-15 ilyen eset volt. Bringaúton ténfergő gyalogosokból is nagyjából ugyanennyi, És volt kb. 5 eltévedt biciklista is, aki egyszer csak a szembe-sávban találta magát, ez velünk is előfordult, pedig igyekeztünk mindent szabályosan csinálni.
![]() |
Jólvanazúgy |
Egyéb adalék. A bringám viszonylag új, kb. 2-3 ezer kilométer lehet benne, de az teljesen biztos, hogy ez az egy alkalom alatt több satuféket nyomtam, mint eddig összesen.
![]() |
Patentül minden centiméter beszegve, elvarrva. |
A magam részéről úgy gondolom, hogy az Udvarhely-Keresztúr szakasz esetén érdemes lehet megfontolni inkább a Nyikó-mentét. Alig 10 kilométerrel hosszabb, a szintemelkedés is csak alig duplája. Időben, fáradtságban, biztonságban talán érdemesebb lehet azt választani ezután.
Mivel ez a bejegyzés akkorát ment, mint az egész blog egy hónap alatt, néhány megjegyzést még hozzáfűznék.
Egy bringaút mindig alkalmas (politikai?) eszköz az autósok és a bringások megosztására, összeugrasztására. És látjuk is ezt működni az utakon, meg a közösségi felületeken.Az egyszerű autós érezheti azt, hogy né a bringások nem is fizetnek útadót (nem is ebből készült ez), mégis ki van nyalva a valaguk. A bringás meg érezheti azt, hogy az egész bringaút csak arra szolgál, hogy eltakarítsanak minket az utakról, bármi áron. Véleményem szerint ez az út az autósoknak se lett jobb, innentől még jobban kell vigyázzanak a bringásokkal, akik mostantól váratlanul az út bármelyik oldalán megjelenhetnek bármelyik irányban. De ez csak a közös gondunk, az autósoknak még egy sor más kellemetlensége is lett.
A tesztem eredménye kifejezetten a középtempós bringázókra vonatkozik. Az ennél gyorsabb országútisok sokkal zordabbakat tapasztalhatnak, náluk a lassulás akár duplája is lehet és nagyságrendekkel megugrik a balesetveszélyt hordozó események száma.
Viszont akik csak andalogni szoktak, és csak azért pedáloznak olykor egyet-kettőt, hogy meg ne álljon a bringa, illetve nem vetik meg a szabálytalankodást sem, szembesávban, gyalogjárón stb. netalán olyan szakaszokon van csak dolguk, amelyek kevésbé eseménydúsak, azoknak az élménye még pozitív is lehet.
Elhangzott, hogy legalább családi programra alkalmas lehet, ezért szakértő barátomra rákérdeztem, és nem, 14 év alatt a bringaúton sincs keresnivalója senkinek. Na jó, vontatott utánfutóban igen, de azzal meg nem férsz el.
Elhangzott az is, hogy de legalább szép. Hát az utak esztétikáját mindenki másképp éli meg. De amíg a szépség mulandó, addig ez a bringaút elég hosszú időre megpecsételte a két város közötti közlekedést.
Mert közben lemértem a keresztúri távot a Nyikó mentén is. Valójában csak 3 kilométerrel hosszabb, és a hágója se duplája (mint ahogy fennebb tippeltem), inkább csak egyharmaddal több (156m vs 211m). És négy perccel csináltunk kevesebb időt, de ez a valóságban akár tíz perc is lehet, mert a hűvös miatt nem nyomtam meg annyira az elejét, illetve 4 technikai megállót (értsd öltözködő-, ivó-, pisiszünet) tartottam, a múltkori eggyel szemben. Mellesleg az út sokkal rosszabb állapotban van, főleg Szejke és Rugonfalva környékén. Innentől nem kérdés, hol érdemes lejárni.
A keskeny hídkorlátokat kivéve nekem tetszik a bicikliút. Kerékpároztam más országokban is, ott is léteznek ezek a problémák mint pl az átkelők, repedt aszfalt, gyökerek miatti felpúposodások stb. Az udvarokból autóval kitolató sofőrök és a ténfergő gyalogosok remélem idővel megtanulják az utat, járdát használni, ez még mindenkinek új. Én minden esetre szeretném ha több helyen lenne ebben az országban de főleg itt Hargita megyében legalább ilyen bicikliút.
VálaszTörlésMint irtam, ezeket a dolgokat, aszfalt-pup, repedes, parkolo auto, tenfergok, kavicsfelhordas, nem is szamoltam bele. Ez eddig is elofordult, bringaut nelkul is mindennapos.
TörlésValoszinuleg egy ket falu kozott andalogva boklaszo biciklista egyaltalan nem fogja olyan frusztralonak erezni a dolgot, viszont az orszagutisokat ezzel vegleg sikerult leszoktatni errol az utvonalrol.
Biztos beletanulhato, mar lattam olyan megoldasokat, amik bar szabalytalanok, de sokkal biztonsagosabb es valoszinuleg igy is fogjak hasznalni a helyiek (peldaul csomo helyen nem fognak atkelni, hanem folytatjak a keskeny szembesavban, ha ugysem jon semmi)
Terszik a cikk, mar kb 5x voltam galambfalva vagy kereszturig lefele meg vissza, gyakorlatban hasznalni ezt a bicikliutat rettenetes, plane ha minden atkelest tenyleg betartok es mindenhol ugy megyek at ahogy fogy el a bringa ut. Vanak hihetetlen szornyu szakaszok ahol elfogy minden majd balfelolre kell atmenni ahol azinnal elfogy az ut es vissza kenyszerulunk jobbra atjarok nelkul stb
VálaszTörlés5X? Te akkor elvezed vagy muszaj erre jarnod? :D Par falu valoban ugy van megcsinalva, mintha direkt viccbol lenne igy, vagy mintha a tervezok azt mondtak volna, dehogynem merem, fogd meg a soromet, viszont ha olyan szerencses vagy, es nem pont ezek a falvak kozott kell jarnod (pl. Bogoz-Decsf-Galambfalva), akkor lehet jo az elmeny. Es ha valakinek tetszik a sok szines cucc, vas, beton, aszfalt, tarkabarka festek, szegoko, akkor talalhatja "szepnek" is az uj utat (szenator ur mondasara utalok). En gyanitom az lehetett a rejtett cel, hogy a csak kedvtelesbol torteno bringazasrol, labalattlankodasrol leszoktassanak ezen a szakaszon. A tobbiek meg kenytelen-kelletlen ugyis hasznalni fogjak valahogy.
TörlésÉn mindenképp megemlítettem volna az Udvarhely Boldogfalva közötti átkelőt, ahol se átjáró, se biciklis átfestés nincs, sőt folytonos vonal és középen egy sziget van táblával, ott teljesen törvénytelen az átkelés, mikor kérdeztem a rendőröket, ott hogy kell helyesen, azt mondták, nem lehet, de elnézik, mert nem volt kigondolva, csak megcsinálták...
VálaszTörléss ha jol remlik, mintha meg egy ives kanyar is lenne raadasnak, amit lefele menet nem lehet belatni :D
TörlésIgen, ez a legveszélyesebb rész. Teljes abszurdisztán.
Törlés