2024/06/05

Stratocaster bekötés

Innen inspirálódtunk. Nem rakétatudomány és telidesteli van vele a net, de ez itt egy saját jegyzet, ha a későbbiekben szükség lenne rá, megint ne kelljen keresztül-kasul túrni a szakirodalmat.

Forrás

Az A0 és B0 a közös. Tehát mindhárom A kapcsolatban van az A0-val és mindhárom B a B0-val. Ezeket ha összejumperezzük (alábbi ábrán kék vezeték), akkor valósul meg a kapcsolat az A és a B oldal között. A strato 3 szedője rendre az A1 - A2 - A3 lábakra csatlakozik. Így az első pozícióban az A1-A0 között van kapcsolat, vagyis csak a nyak-szedő jele megy le A0-ra (innen továbbvisszük a B oldalra - később). A második pozícióban az A1-A2-A0 van összekötve, tehát a nyak és a középső szedő is lemegy A0-ra. Harmadik pozícióban A2-A0, vagyis csak a középső szedő van az A0-ra kötve és így tovább. A B oldalon ugyanez zajlik. A Stratonál az A és a B oldal egy jumperrel van összekötve A0-B0. 

1. Az első pozíciónál az A1-A0-B0-B1 van csatlakoztatva, ez kimegy a Volume potira (kék drót az alábbi ábán), onnan meg egyenesen a Jack kimenetre. A leírások szerint a tradicionális Strato-kötésnél ez a fej (a híd-szedő) egyből a Volumera megy, nincs a Tónusokhoz kötve. Na, és engem még ölt a csuda, hogy a kedvenc pozíciómban (híd-szedőn) miért nincs hatással egyik tónus-poti sem a hangra a Johnson gitáron. Hát pont ezért.


Forrás

2. A második pozíciónál A1-A2-A0-B0-B1-B2 van csatlakoztatva, tehát a híd (A1) és a középső szedő (A2) az A-B0 vonalon kimegy a hangerő potméterre, ugyanakkor a B2 révén az egész kimegy a második Tónus potméterre is, ami így mindkét fej tónusára hatással van.

3. A harmadik pozícióban A2-A0-B0-B2 vannak összekötve, tehát csak a középső szedő szól és kimegy a hangerő szabályzóra, illetve a kettes hangszín szabályzóra is.

4. A negyedik pozícióban A2-A3-A0-B0-B2-B3 vannak összekötve, tehát a középső és a nyak szedője szól, és a B2-B3 miatt mindkét tónusszabályzóra kimegy a jel. Hogy pontosan a két tónusszabályzó hogy vág alá egymásnak az még nem világos teljesen 

5. Az ötödik pozícióban csak a nyak-szedő szól (A3-A0), és az egyes tónusszabályzó rá van kötve.

Persze ettől eltérő kötések is lehetnek, például ezen a híd szedőre is hat a második tónus potméter:
Forrás

A standard kötésben két potméter egymással párhuzamosan, a kondenzátorral viszont sorba kötve vezetik a jelet a földre. 


A derék, kínai strato kapcsolója kicsit másképpen néz ki, nem A es B sor van, csak egyetlen láb-sor, az első lábra megy a híd-szedő, a másodikra a középső-szedő, a harmadik lábra pedig a nyak-szedő liveja (fehér-piros-sárga). A negyedik-ötödik lábak összekötve kimennek a hangerőszabályozóra, az utolsó kettő pedig a két tónusszabályozó potméterre. A kapcsoló oldallapjára megy a fekete szál, a földelés. Ettől függetlenül, ez a kapcsoló ugyanazt csinálja, mint a fent részletezett két soros megoldás, gyakorlatilag szinte egy standard strato-kapcsolásunk van. Viszont itt mindkét potméteren van egy 43uF-os kondenzátor. 


Lássuk a Johnson gitárt. Az még elcseszettebbnek néz ki, semmi színkód, a fehér kábel néha föld, néhol live. És mintha egy óvodás gányolta forrasztotta volna össze. Azért van némi különbség ehhez képest:

Forráshttps://www.soundstudio.ro/doza-chitara-emg-dg-20-david-gilmour.html

Na mindegy, ez jutott nekünk. Kb. ez a minőség felel meg a mi gitártudásunknak. 

És ugyanaz az egy soros 5 állású kapcsoló. Erre is találtunk ábrát a neten, itt import kapcsolónak nevezik, mi maradunk a kíni kapcsoló megnevezésnél. 

Forrás

Ebből (jobboldali) kiderül számunkra, hogy a 4-5. láb azért van egybe forrasztva, hogy a két Common kapcsolata létrejöjjön. Így a felső Bridge jelét az alsó B-jelű lábra küldhetjük és így tovább.

Forrás

Annyiban tér el a mi bekötésünktől ez a rajz, hogy itt a kék vezetékkel az első (Bridge) szedő jelét is leviszi a tónus potikra, ami nem vall standard bekötésre. Nekünk azonban ez a jumper hiányzik. 

Na, de ha már szanaszét szedtük a stratot, legalább kiderült, hogy a mi gitárunkon miért minden fejnek azonos a mágneses polaritása.


Az történt szerintünk, hogy összeszerelés előtt a mágnes leugrott és megfordult a szedőn (erre utalnak a ragasztásnyomok), a jómunkásemberek nem vették észre és úgy rakták össze. Most, annyi év után, orvosoljuk ezt a problémát, remélve, hogy így nekünk is lesz hum-cancellingünk ezentúl. 

De addig még rengeteg tervünk van még ezzel a gitárral. Ki szeretnénk próbálni a dualrail szedőnket, rengeteg humbucker bekötést, sustainert és a kínai panelt akarjuk erre feláldozni. Most például kipróbáltunk egy killswitchet is. Na jó, hát csak itt volt hely, anélkül, hogy asztalosmunkát is kelljen csinálni. De nem kizárt, hogy amikor kiélvezkedtük magunkat, akkor fúrunk neki egy végleges helyet az eredeti Johnson panelre is. 

Amúgy a kínai panel így nézett ki, miután levettük róla a védőfóliát. Gondolom, szállítás közben a konténerhajó végighúzta valami zátonyon. A csavarok pozíciói elég jól találtak, rosszabbra számítottam, de azért van amit újra kellene fúrni. A nyaknál meg le kellett csiszolni pár millimétert. 


De legalább szól. Nem vagyunk vájtfülűek, lehet ha a hang nem szép, de legalább punk. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése